Film: Nytt liv i Flash Engineerings Volvo S40

Postat av Johan Meissner kl 09:46

Flash Engineerings senaste film är något för hardcore-fansen! Efter nästan fem års vila frustade Flash Engineerings Volvo S40 Super Touring till liv när Janne ”Flash” Nilsson körde en shakedown på Gelleråsen.
– Den här bilen är så häftig! Jag är väldigt glad att jag fick möjligheten att tävla med den under min racingkarriär, säger ”Flash”.

Flash Engineering tävlade framgångsrikt med Volvo S40-modellen i STCC mellan åren 1998 och 2002. Resultatet blev tre SM-medaljer, tio segrar och 29 pallplatser.
– Super Touring-reglementet som vi tävlade under då gav riktigt häftiga bilar! Knappt inget slår de minnena jag har av den här S40:n perfekt inställd på gamla Falkenberg-banan, det var så håren reste sig på kroppen, säger ”Flash”.

Men tävlandet och segrarna är kanske inte helt över för Super Touring-S40:n. I juli nästa år hålls en Super Touring-tävling på Silverstone i England. Cirka 40 bilar är föranmälda, däribland Flash Engineerings.
– Vår ambition är att delta i tävlingen! Det blir en perfekt semester mitt i juli att få tävla i Super Touringens hemland mot alla de andra klassiska och historiska bilarna, säger ”Flash”.

I Flash Engineerings senaste film får ni följa med under shakedownen av S40:n. Förhållandena på banan var långt från idealiska med minusgrader och is på banan. Bilen fylldes med kameror, nio stycken och resultatet ser ni här:

[youtube]http://se.youtube.com/watch?v=yPgd9i7T9UU[/youtube]

Silverstone Classic 2009 körs den 24-26:e juli och väntas locka över 60.000 åskådare på plats. 2009 blir första året med en tävling för Super Touring-bilar, som kommer att samsas med tävlingar för historiska F1-bilar, sportvagnar, med mera. Förra årets tävling hade 49.000 åskådare på plats.

Mer information om tävlingen: http://www.silverstoneclassic.com/news/news.asp?nid=51

  • Filip

    Detta var en riktigt rolig ”nostalgitripp” för en av de som var med och skruvade i VOLVO-teamet på den tiden när det begav sej från -96 med 850 och -98 med Super 40 , tack/Filip-Halmstad

  • Mattias

    Brafilm flera sådana filmer,Hur är de köra framhjulsdrivet istället för back som på Bmw

    Mvh Mattias

  • Man blir ju inte lite sugen på att sugtrimma sin egen bil efter denna ljuva musik. helt obeskrivligt va jag tycker detta är häftigt. vi ses på Silverstone, men då okej jag min egen btcc replika.

    http://www.zatzy.com/projekt/305642-et89-volvo-850-btcc-replika.html

  • micke j

    JAG VILL HA EN SÅ SNABB VOLVO

  • Steffe

    Det var på den tiden när
    kepsarna duggade tätt…
    Roligt att se den gamla kärran igen.

  • gunnar

    gamla goda tider :) farsans jobb va me å sponsrade 2000

  • Håkan

    Riktigt kul ni gjorde detta. Saknar supertouringeran grymt mycket. Då var det riktiga racerbilar på den tiden.
    Bra film.

    Håkan WCR filmcrew

  • Daniel Johannesson

    Äntligen kommer dom gamla riktiga bilarna tillbaka till banorna.

    M.V.H. Daniel, Keeper Motorsport

  • Mats-Ola

    Det var alltså bättre förr……

  • Charles

    Fantastiskt underbart att åter få höra detta otroliga ljud som Super Touring-bilarna producerade! Saknar denna era och kommer definitivt att åka till Silverstone i juli för en nostalgitripp!

    Tack Flash Engineering för att ni delade med er av upplevelsen kring er S40!

  • Stefan Törna Törnqvist

    Hallå!!! Mins detta ljudet som om det vore i går. Synd bara att det var blött o isigt och det inte gick att ta i ordentligt:) Ha det

  • jademyr

    den gammla bilen e den ute på banan igen

  • Fredd Holm

    Åh vad härligt att höra femman morra igen! :)
    Jag hittade lite gamla bilder på R8:orna och R9:orna som jag tog på Gelleråsen 1999 och 2000. Se här: http://www.facebook.com/album.php?aid=230106&id=523855477#/album.php?aid=230106&id=523855477

    Byggdes det tre R8:or och tre R9:or? och vilken körde vilken? Jag har hört att Rydells R8 ska ha återställts i ursprungsutförandet som den var i när han vann BTCC-98.
    Jag vet att det byggdes runt 8 st R5:or (850) också, såg att ni har en av dessa kvar också, häftigt! Vore kul att se dem ute på någon bana igen – när man såg dem i BTCC tyckte man de var otroligt snabba. Men efter att en bekant trimmat en S60R AWD undrar jag om inte den var strået vassare när det gällde accellerationen runt 0-150.. man blir fartblind i dem, helt ljudlöst så är man nästan genast uppe i 150 och ligger helt underbart på vägen. Å andra kan jag tänka mig att en STCC-bil accar mer från 150-200 eller så :)
    Jag provåkte Bilsports ombyggda S40 T4 med mina kollegor på Helmia bil en gång – jösses vilken härlig leksak! Den kändes som en liten kanonkula på vägen. Underbart chassi, men skulle ha varit lite lägre.

    Nåja, ha det fint!

    Hälsningar från Filipstad

  • Daniel Reinhard

    Till Fredd: De kanske inte är jag som ska svara menmen ;)

    Jo så sant som du säger! TWR byggde fyra R7:or, tre R8:or, tre R9:or och åtta 850R5:or. Janne äger ju 850R5-002 och S40R9-002 =) Just den bilen Rickard vann BTCC 98 med är R8-001 som efter segern skeppades till Australien och då vann Bathurst 1000. Först år 2000 kom bilen till Sverige och står sedan dess på Volvo Museét i Göteborg. Har varit där och studerat bilen och motorn noga ;)

    Mvh Daniel

Senaste nytt