All statistik för STCC 2010

Postat av Johan Meissner kl 16:17

Det är snart två månader sedan den spännande STCC-säsongen 2010 avslutades. Flash Engineering har satt samman all statistik från årets säsong. Vem har gjort flest omkörningar? Vem kvalade bäst? Vem har stått på pallen flest gånger? Vilket team har bäst snittplacering?

När vi senast tog en titt på statistiken vid halva säsongen såg det tungt ut för Flash Engineerings del. Sedan dess har en ordentlig upphämtning gjorts.

Björk plockade hem två segrar, fem pallplatser och gick upp på flest snabbaste varv i en mycket stark andra halva av säsongen.

Följ med när vi går igenom all statistik för STCC 2010!

Segrar

Inte mindre än fyra förare samsas om flest antal segrar, tre, under säsongen: Mästare Richard Göransson, tvåan Robert Dahlgren, trean Fredrik Ekblom och fjolårsmästaren Tommy Rustad. Björk skuggar precis bakom med två segrar.

3 (2) Richard Göransson
3 (2) Robert Dahlgren
3 (1) Fredrik Ekblom
3 (1) Tommy Rustad
2 (0) Thed Björk
2 (1) Mattias Andersson
1 (1) Jan ”Flash” Nilsson
1 (0) Dick Sahlén

Andraplatser

Dahlgren är överlägsen i antal andraplatser med hela sex stycken av årets tillgängliga 18. Närmast kommer Göransson och Patrik Olsson med hälften så många.

6 (3) Robert Dahlgren
3 (1) Richard Göransson
3 (1) Patrik Olsson
2 (1) Mattias Andersson
1 (1) Dick Sahlén
1 (1) Johan Stureson
1 (0) Thed Björk
1 (0) Viktor Hallrup

Tredjeplatser

Antal tredjeplatser är Göransson bäst på med fyra stycken framför Ekblom på tre och Björk på två.

4 (2) Richard Göransson
3 (2) Fredrik Ekblom
2 (0) Thed Björk
2 (0) Tommy Rustad
2 (1) Robert Dahlgren
2 (2) Patrik Olsson
1 (1) Jan ”Flash” Nilsson
1 (0) Dick Sahlén
1 (0) Mattias Andersson

Pallplatser

Trots flest antal pallplatser, elva, räckte det inte hela vägen för Dahlgren. Göransson plockade hem titeln trots färre pallplatser, tio, då Dahlgren bröt två tävlingar medan Göransson körde i mål i säsongens alla tävlingar.

11 (6) Robert Dahlgren
10 (6) Richard Göransson
6 (3) Fredrik Ekblom
5 (0) Thed Björk
5 (1) Tommy Rustad
5 (3) Patrik Olsson
5 (2) Mattias Andersson
3 (1) Dick Sahlén
2 (2) Jan ”Flash” Nilsson
1 (1) Johan Stureson
1 (0) Viktor Hallrup

Pole positions

Till skillnad mot tidigare år är Dahlgren inte ensam på toppen av antal pole positions. Fredrik Ekblom matchade Dahlgren med tre pole position.

3 (1) Robert Dahlgren
3 (1) Fredrik Ekblom
1 (1) Thed Björk
1 (1) Tommy Rustad
1 (1) Mattias Andersson

Q2 – Topp 10

Tre förare, Göransson, Dahlgren och Rustad, var ensamma om att ta sig vidare till andra kvalomgången, Q2, under årets säsong. Närmast kom Flash Engineerings Björk med bara en missad Q2, precis som Ekblom.

9 (4) Richard Göransson
9 (4) Robert Dahlgren
9 (4) Tommy Rustad
8 (4) Thed Björk
8 (3) Fredrik Ekblom
6 (3) Mattias Andersson
5 (2) Patrik Olsson
3 (2) Jan ”Flash” Nilsson
1 (1) Johan Stureson

Kvalsnitt topp tio

Kvalsnitt är något som dock Dahlgren fortfarande är kung över. Volvo-föraren kvalade i snitt in på andra plats under säsongen. Närmast kom Björk med en genomsnittlig startposition på 3,4.

Största förbättringen i jämförelse med första halvan av säsongen gjorde Ekblom, från ett snitt på 5,0 till 3,8.

2,0 (2,0) Robert Dahlgren
3,4 (3,0) Thed Björk
3,8 (5,0) Fredrik Ekblom
4,2 (3,0) Tommy Rustad
4,8 (4,8) Richard Göransson
6,6 (6,8) Mattias Andersson
8,3 (9,3) Patrik Olsson
8,6 (8,0) Jan ”Flash” Nilsson
8,6 (8,3) Johan Stureson
11,1 (12) Dick Sahlén

Q1-snitt topp tio

Snittet för första kvalomgången, Q1, ser annorlunda ut i jämförelse med Q2. Dahlgren är fortfarande överst, men teamkompis Rustad är betydligt högre upp. För Q1 har Rustad 2,9 i snitt i jämförelse med hans snitt på 4,2 för Q2.

Även Björk förbättrar sitt snitt betydligt från Q1 till Q2. Flash Engineering-föraren var på startposition 5,1 i snitt i Q1, något han förbättrade med nästan två platser till Q2 med 3,4.

2,2 (2,8) Robert Dahlgren
2,9 (2,3) Tommy Rustad
4,4 (4,5) Richard Göransson
4,6 (5,0) Fredrik Ekblom
5,1 (4,8) Thed Björk
6,2 (6,8) Mattias Andersson
7,9 (8,3) Patrik Olsson
8,9 (8,5) Jan ”Flash” Nilsson
9,5 (8) Johan Stureson
11,1 (12) Dick Sahlén

Snabbaste varv

Björk gör en raketcomeback i antal snabbaste varv under andra halvan av säsongen. Från inga snabbaste varv till flest snabbaste varv tillsammans med silvermedaljör Dahlgren vid säsongens slut. Björk satte snabbaste varv i 22 % av tävlingarna.

4 (0) Thed Björk
4 (3) Robert Dahlgren
3 (2) Richard Göransson
2 (1) Jan ”Flash” Nilsson
2 (1) Fredrik Ekblom
2 (1) Tommy Rustad
1 (0) Patrik Olsson

Snittplacering topp tio

Dahlgren toppar snittplaceringen i säsongens tävlingar på 3,3 i jämförelse med mästare Göranssons 3,9. Dock bör man notera att Dahlgren bröt två tävlingar medan Göransson tog sig i mål i alla tävlingar.

Än en gång står Björk för en stark upphämtning, från 6,0 i snitt vid halva säsongen till 4,9 efter säsongen och fjärde bästa snitt.

3,3 (3,0) Robert Dahlgren
3,9 (3,5) Richard Göransson
4,3 (4,5) Fredrik Ekblom
4,9 (6,0) Thed Björk
5,3 (5,1) Mattias Andersson
5,9 (5,3) Patrik Olsson
6,1 (8,0) Tommy Rustad
6,3 (5,5) Dick Sahlén
8,0 (7,3) Jan ”Flash” Nilsson
8,0 (5,8) Johan Stureson

Omkörningar

Jan ”Flash” Nilsson tog över tätplaceringen i flest antal omkörningar under säsongen. När väl den dubbla STCC-mästaren tog sig i mål tog han sig i snitt förbi nära tre bilar i varje tävling.

I stark kontrast till ”Flash” står Rustad med ett snitt på 1,4 tappade placeringar per tävling under årets säsong.

2,9 (2,7) Jan ”Flash” Nilsson
2,1 (3,3) Johan Stureson
1,9 (3,1) Dick Sahlén
1,6 (2,4) Patrik Olsson
1,5 (1,7) Mattias Andersson
1,3 (1,5) Richard Göransson
0,9 (2,2) Thed Björk
0,6 (0,8) Fredrik Ekblom
0,4 (1,4) Robert Dahlgren
-1,4 (-2,2) Tommy Rustad

Segrar team

Trots den dystra läsningen för Rustad i kategorin ovan så står Polestar Racing överlägsna i antal segrar. Rustad och Dahlgren körde tillsammans hem sex segrar, dubbelt så många som närmsta konkurrenterna Flash Engineering, WestCoast Racing och Biogas.se.

6 (3) Polestar Racing
3 (1) Flash Engineering
3 (2) WestCoast Racing
3 (1) Biogas.se
2 (1) IPS/MA:GP
1 (0) Ekström Junior Team

Pallplatser team

Polestar Racing tar även hem antalet pallplatser överlägset med 16 pallplatser med Biogas.se som närmsta konkurrent med elva pallplatser.

16 (7) Polestar Racing
11 (6) Biogas.se
10 (5) WestCoast Racing
7 (2) Flash Engineering
6 (3) IPS/MA:GP
3 (1) Ekström Junior Team
1 (0) Chevrolet Team Sweden

Snittplacering team

WestCoast Racing behåller täten i snittplaceringen för team tack vare ensamme Göranssons stabila körning.

Flash Engineering gjorde en liten återhämtning efter halva säsongen till en snittplacering på 6,3 för Björk och ”Flash”.

3,9 (3,5) WestCoast Racing
4,7 (4,9) Polestar Racing
5,1 (4,9) Biogas.se
6,3 (6,7) Flash Engineering
6,3 (5,5) IPS/MA:GP
7,0 (6,9) Ekström Junior Team

DNF/DNS team

Efter en rekordstrulig säsong toppar Flash Engineering listan över brutna tävlingar och ej startade tävlingar. Åtta gånger missade någon av Karlstad-teamets förare att korsa mållinjen, tre fler än närmaste team.

8 (5) Flash Engineering
5 (2) IPS/MA:GP
4 (3) Polestar Racing
4 (2) Ekström Junior Team
4 (1) Chevrolet Team Sweden

Bestraffningar/varningar

Rustad fortsätter att toppa den inte så smickrande listan med antal bestraffningar. Norrmannen har dragit på sig fyra bestraffningar under årets säsong.

4 (2) Tommy Rustad
3 (0) Richard Göransson
3 (1) Viktor Hallrup
3 (1) Thed Björk
2 (1) Mattias Andersson
2 (1) Roger Eriksson
2 (0) Dick Sahlén
1 (0) Johan Stureson
1 (0) Johan Kristoffersson
1 (0) Robert Dahlgren

Senaste nytt