Så fungerar TTA – Elitserien i Racing 2012

Postat av Johan Meissner kl 14:02

I helgen gör TTA – Elitserien i Racing världspremiär på Karlskoga Motorstadion. Med ett helt nytt mästerskap kommer en hel del nyheter under tävlingshelgerna i allt från format till regler. Följ med oss på en genomgång av vad som är nytt och hur det fungerar!

Tävlingsformat

Samtliga klasser i TTA – Elitserien i Racing kör en tävling per helg som ger en segrare. Längden på tävlingarna är samma för alla, 40 minuter, utom Abarth, 25 minuter, och Swedish GT som kör 60 minuter med obligatoriskt förarbyte då teamen tävlar med förarpar i varje bil.

Både kval och tävlingar körs på lördagen då fredagen enbart innehåller tester. Detta är för att ge publik på plats all action på en och samma dag. Kval körs på lördag förmiddag över 20 minuter där snabbaste tid ger pole position för tävlingen.

Startprocedur är stående start för samtliga klasser utom Swedish GT som kör rullande start.

En tävling per helg
En segrare per helg
40 minuterstävlingar
Kval och tävling på lördag

Poäng

För huvudklassen TTA gäller FIA:s internationella poängreglemente som både Formel 1 och DTM använder sig av. 25 poäng för segraren och poäng ned till tionde plats. Samma poängskala används för team- och märkes-mästerskap med skillnaden att de två bästa förarna/bilarna tar poäng.

Poängskala TTA – Förare, team & märke

1 – 25 poäng
2 – 18 poäng
3 – 15 poäng
4 – 12 poäng
5 – 10 poäng
6 – 8 poäng
7 – 6 poäng
8 – 4 poäng
9 – 2 poäng
10 – 1 poäng

Nytt är också att poäng för snabbaste varv och kvalificering kommer att tilldelas. Förarna får tre poäng för pole position och en poäng för snabbaste varv under tävling.

Poängskala TTA – Kval

1 – 3 poäng
2 – 2 poäng
3 – 1 poäng

Samma poängskala som Formel 1
Poäng för kval och snabbaste varv

Pitwalk

Samtliga klasser kommer att ha en Pitwalk under lördagen på tävlingshelg vid specifika tider. Här erbjuds publiken att träffa förarna och få autografer precis i anslutning till teamens tält där tävlingsbilarna står.

Schema – Pitwalk

10.30 – Carrera – GT Cup, Radical, Abarth
11.25 – Swedish GT
11.45 – TTA

Publiken träffar förarna
Autografmöjligheter
Publiken kommer nära bilarna

TV-sändningar

Viasat sänder årets TTA – Elitserien i Racing med LIVE-bevakning i TV10 för huvudklassen TTA medan supportklasserna sänds i efterhand på Viasat Motor. Besökare på plats får ta del av bevakningen i form av storbildsskärmar.

LIVE-bevakning i TV10
Eftersändningar i Viasat Motor
Storbildsskärmar på banorna

Straffvikter

Straffvikter, dispenser eller andra former av bestraffningsregler är slopade i TTA. De förare och team som är snabbast kommer inte att få någon form av extra vikt eller annan bestraffning. Grundvikterna för samtliga bilar är också identiska tack vare gemensamt tekniskt material.

Inga straffvikter
Snabbaste förare och team segrar

Supportklasser

Fyra supportklasser tävlar tillsammans med huvudklassen TTA i Elitserien i Racing 2012 med allt från långlopp med förarbyte i Swedish GT till ultrasnabb juniorracing i Radical.

Carrera – GT Cup
Carrera – GT Cup tävlar med Porsche 911 GT3 Cup-bilar till och med årsmodell 2012. Klassen etablerades i Skandinavien till säsongen 2012 av Flash Engineering. Klassen erbjuder Porsche-racing med legendariska Cup-bilar som har över 400 hästkrafter.

Radical
I Radical tävlar man med lätta enhetsbilar på strax under 600 kilo som drivs av en 210-hästars motor från Suzuki. Klassen är öppen för ungdomar ända ned till året de fyller 16 år. Klassen är en av Sveriges absolut snabbaste racingklasser som erbjuder extremt snabb och hård racing.

Swedish GT
Swedish GT är en svensk GT-serie som startades till säsongen 2010 av Leif Lindström. I mästerskapet tävlar förarna uteslutande med GT-bilar på cirka 500 hästkrafter som Audi R8, BMW Z4, Ferrari 458, Porsche 911 och många fler modeller. Mästerskapet är uppdelat i tre olika klasser bland annat beroende på hästkraftantal. Förarna tävlar i par under tävlingar på 60 minuter där förarbyte är obligatoriskt under depåstopp.

Trofeo Abarth Sweden
I Trofeo Abarth Sweden tävlar man med specialpreparerade Abarth 500-bilar. Klassen etablerades i Skandinavien till säsongen 2011 av Leif Lindström tillsammans med Abarth i Turin och Svenska Bilsportförbundet. Klassen erbjuder stenhård juniorracing på lika villkor i små och snabba Abarth-bilar som väger 970 kilo och som drivs av en turbomotor på 1.4 liter på 190 hästkrafter.

Biljetter

Biljetter till TTA – Elitserien i Racing köps via Ticnet. Under de flesta tävlingarna erbjuds nya biljettyper som all inclusive med parkering, entré, läktare, mat och familjebiljetter med förmånliga priser. Besök Ticnet för mer information.

Program

Teknikens Värld gör tillsammans med TTA årets program som kommer att säljas på såväl banor som i butik runt om i landet. Tidningen kommer att vara tillgänglig i butik den 12 juni och på bana till årets tredje tävling på Göteborg City Arena.

Under årets två första tävlingar kommer ett tillfälligt program att finnas tillgängligt på banorna.

Tidsschema

Besök sidan för vår kalender för komplett tidsschema för respektive tävling. Nedan följer tidsschema för premiären på Karlskoga Motorstadion.

Fredag

10:00-10:30 Test Abarth
10:35-11:15 Test Carrera – GT Cup
11:20-11:50 Test Radical
11:55-13:15 Test Swedish GT
13:15-14:00 Lunch
14:00-15:00 Test TTA
15:05-15:35 Test Abarth
15:40-16:20 Test Carrera – GT Cup
16:25-16:55 Test Radical
17:00-18:00 Test TTA

Lördag

09:00-09:20 Kval Carrera – GT Cup
09:30-09:50 Kval Abarth
10:00-10:20 Kval Radical
10:30-10:50 Kval Swedish GT
11:00-11:20 Kval TTA
11:20-12:00 Lunch
11:45-12:00 Pit Walk
12:00-12:20 Uppvisningar
12:40-13:20 Race Porsche
13:30-14:10 Race Radical
14:20-14:50 Race Abarth
15:15-15:55 Race TTA
16:10-17:10 Race Swedish GT
17:20-18:00 Medåkning

Resultat

Livetiming med speakerljud kommer att finnas tillgängligt under tävlingshelg via infoboxen på högersidan av www.ttagroup.se tillsammans med kompletta resultat och poängställning.

  • Frank Rygge

    Dere skulle hatt med en el to mc klasser,feks,moto2,el 1000 extreme,noe nytt som inte har kørts førut i norden,da hadde elitserien i racing blitt komplett,kanske også hatt camping m øltelt,og musik,så varje lopp hadde blitt en liten festival,se gatbil i Norge,m millånga køer for å komme inn,mens racing nm sliter m å få publik,tror folk vil ha en långhelg m bil/mc,og motorsport,jeg tror ni får veldigt mycket publik på Karlskoga,nyhetsverdien er stor

Senaste nytt