Thed Björks revansch – segrare i medieracet

Postat av Johan Meissner kl 13:44

bjork_t_tw130

Thed Björks revansch – segrare i medieracet.
Han föll på mållinjen i finalen på Mantorp Park.
När publiciteten summeras för 2009-års STCC-säsong får han sin revansch.
Thed Björk var förra årets mest omskrivne förare.

Den slutgiltiga Medierapporten har nyligen anlänt från STCC AB:s omvärldsanalytiker. Totalt har serien genererat över 4.600 publicerade artiklar i print och webb till ett PR-värde på 150 Mkr.
– Det är fina siffror och det som är intressant är att jämföra mot publiciteten bakåt i tiden. Vi ser att mediebilden av STCC som mästerskap växer och förbättras, förra året publicerades ca. 2 300 artiklar och andelen negativ publicitet var då 3,8 procent mot i år då hela 98 procent av publiciteten är neutral eller positiv, säger Mikael Sandberg, presschef på STCC AB.

Varje artikel har lästs och bedömts för att skapa en kvalitativ bild av den totala publiciteten. Detta har gjorts av tredjepart som också benat ut vilka förare och team som genererat mest publicitet under året. En snabb koll i tabellen ger oss facit. Thed Björk har figurerat i över 1.300 artiklar och toppar listan med ett värde på över 50 Mkr.
– Det känns fantastiskt kul för mig och mina sponsorer. Jag skulle vilja ha tio procent av värdet att stoppa i fickan bara, säger Thed Björk med ett skratt.

Han toppar listan före Robert Dahlgren, Richard Göransson och Jan ”Flash” Nilsson. Han slår därmed teamchefen som tillsammans med Thed genererat 757 artiklar om teamet Flash Engineeering. En siffra som placerar teamet i topp också bland de mest omskrivna teamen.

Varför tror du att du fått så mycket publicitet?
– Jag tror det beror på många saker. Dels har det varit en actionfylld säsong där jag varit inblandad i egenskap av ledare och när tabellen varit tät har jag blivit intressant för att min ledning varit hotat. Sedan kör jag för ett team som är duktig på att synas och plocka fram det vi gör i ljuset vilket säkert bidrar till intresse.

Om STCC som mästerskap skrivs bland annat:
”STCC – den perfekta familjeutflykten.”
”Miljömärkt motorunderhållning – och intresset bara ökar”
DN.

”Från ett haltande startfält och ogästvän­liga banor har STCC förvandlats till en jättecirkus i världs­klass, välbetalda racingförare, tv-sändningar, snyggare ra­ceanläggningar, en riktigt proffsig styrelse, miljöcertifierat stadsrace i Göteborg, miljoner i vinstpotten, och nytän­kande miljöteknik”.
Auto Motor & Sport.

”Tekniska lösningar, entusiasm och pas­sion. Så stavas framgångsreceptet för såväl miljödriven fordonsutveckling som för bilracet STCC”
Business Region.

”Jag tror det kan bli den största och bästa touren i Europa och kanske i världen” (Jan Magnusen om sammanslagningen mellan STCC och DTC).
DN.

”Ett stadslopp är en balansgång mellan möjligheter och hot, det är gambling med marginaler som spelbrickor och minsta lilla misstag kan kosta som en dålig kväll i Vegas. Det är helt enkelt förbannat jävla kul för den som ser på, och när STCC-loppen väl triggades i gång så bjöds publiken på den mest underhållande racingen som den antagligen har sett den här ligan bjuda på. Kanske någonsin”
Aftonbladet.

Så här räknar Mediapilot ut PR-värdet på publiciteten runt STCC:
Utrymmet som artikeln om STCC har översätts till en prislapp enligt tidningens prilista på annonser. Alltså hur mycket artikeln hade kostat om det var en annons för STCC.

Redaktionell text bedöms som mer trovärdig och läsvärd än en annons vilket gör den mer värd än en annons. Därför används en faktor på i det här fallet 2,4 för att få fram PR-värdet. Det är en relevant och relativt låg faktor om man jämför med andra företag som gör liknande mätningar.

Till artiklar räknas inte resultatlistor och övriga flyktiga omnämnanden av förare eller team.

Källa: STCC.se

Senaste nytt