Ser nyhetsbrevet konstigt ut i din mailklient? Klicka här.
Partnerbrev från ”Flash”: Dags för slutspel i Elitserien i Racing!
Postat 5 september 2012 av Johan Meissner

Hej alla partners och fans,

Man tror knappt att det är sant, men nu har vi bara två riktigt roliga race kvar! Först Tierp Arena, utanför Uppsala, cirka en timme från centrum i Stockholm. Tierp Arena är egentligen Europas modernaste dragracingbana, nybyggd, fantastiskt snygg och intressant.

Banägarna håller just nu på att skruva upp räcken och murar efter att ha asfalterat banslingan i förra veckan på ritning från TTA – Elitserien i Racing. Det ska bli kul att få inviga en helt ny bana i Sverige. Läktare, parkeringar, insläpp, toaletter, med mera, anpassat för 20 000 åskådare, så välkomna den 15/9: http://ttagroup.se/event/race-7/

Efter det är det finalen i nyuppgraderade Göteborg City Arena den 29 september och 2012 avslutas med en brakfest på lördag kväll. Alla som är intresserade att komma kontaktar rene.brofaldt@www.flashengineering.se.

De sista tolv månaderna har varit en fantastisk resa. Det nya mästerskapet TTA – Elitserien i Racing har sportsligt blivit en succé. Bilarna går som racerbilar med otroligt lite barnsjukdomar första året. Vi har fått mest kritik för att de låter för lite, men det är Svenska Bilsportförbundet som satt 95 db som gräns. Ett mindre problem som vi jobbar för att ändra till 2013. Publiken vill att bilarna ska låta mer då ska vi ge dem det.

Förarmässigt är Elitserien i Racing unik, det är bara tyska DTM i Europa som slår oss. Om man tar de bäst utbildade, snabbaste, framgångsrikaste förarna sedan 1995 i Sverige så är det bara Kenny Bräck, Lill-lövis, jag själv, Marcus Ericsson och Rickard Rydell som inte kör serien. Tre av oss har slutat tävla på elitnivå: jag, Kenny, Lill-lövis och Rydell är pensionsfärdig också ;)

Det är bara Marcus Ericsson som idag kan köra serien och inte gör det. Tuffheten i mästerskapet har fått mästare och proffs som Robert Dahlgren, Alx Danielsson, Jocke Mangs, Mattias Andersson, Tommy Rustad att hamna i kön. Egentligen har årets serie haft två giganter så långt och det är min gamle antagonist Fredrik Ekblom som sin vana trogen segrar en gång sedan har en fantastiskt lägsta nivå och tågar på mot titeln, efter honom har Linus Olsson etablerat sig i topp fem med en seger och en andraplats som bäst.

Flash Engineering driver och sköter bilen för Linus, men teamet heter Team Tidö, ägaren är David von Schinkel, slottsherre till Tidö slott och han är en frisk fläkt in i motorsporten. Vi håller alla tummar för Linus inför de två sista racen att han kan säkra en pallplats totalt i första året i serien. Thed Björk Volvo och Fredrik Larsson BMW jagar hårt bakifrån.

Nu har förberedelserna för 2013 startat och nu ska vi gå från de stora breda penseldragen till de mindre för att utveckla bilarna, teamen och arrangemangen. Flash Engineerings ambition 2013 är att segra och vinna SM (vi förhandlar just nu med SBF om SM-status) och segra i teammästerskapet igen.

Jag vill även ta tillfället att gratulera Roar Lindland som har kört för Flash Engineering i sitt tredje år. Segern i Carrera – GT Cup på Anderstorp gav honom titel för mästerskapet 2012. Som han har jobbat för att ta denna seger! Täta resor till förarcoatch i England, fysträningar, förberedelser, bra ställda mål varje år och tillslut slutsegern i mästerskapet.

Direkt efter segern lyfter Roar till Italien för tävlande i Porsche Supercupen på Monza. Detta är en chans som han fick efter sin slutseger i mästerskapet. Roar blir den tredje föraren i år från cupen som testar på den stenhårda Supercupen som går ihop med Formel 1. Vi håller tummarna för en topp femton-placering, som vore fantastiskt bra i det motståndet.

Om ni vill heja så visar Viasat Motor och Eurosport 2 racet live på söndag!

Ses på Tierp Arena!

/Janne

© 2022 Flash Engineering AB. Med ensamrätt. Nyhetsbrevet är producerat av Mediaempire.
Flash Engineering AB, Frögatan 16, 653 43 KARLSTAD, SWEDEN
Telefon: 054-770 44 40  -  Fax: 054-15 03 40  -  Mail: info@flashengineering.se
Klicka här om du inte längre vill prenumerera på detta nyhetsbrev.