Ser nyhetsbrevet konstigt ut i din mailklient? Klicka här.
Personligt brev från ”Flash”: När drömmen blev sann
Postat 15 maj 2012 av Johan Meissner

När man har en vision om hur något ska se ut så är det först bara en dröm, drömmen växer sig starkare men under lång tid så känner man att det bara är en dröm. Är man van att förverkliga drömmar så vet man också att i drömmen går det snabbt, är lite jobb, alla är glada, det blir som man tänkt sig direkt, ordet pengar finns aldrig med i drömmen, det bara finns.

Verkligheten den ser annorlunda ut :) Där är arbetsinsatsen enorm, där är man totalt bankrutt, kassan är i bott, där tar det tio gånger så lång tid, där blir inget som man tänkt sig och där är ingen glad eller tror på en. I verkligheten sover man inte, huvudet är som en MTV-film från åttiotalet med ensekundersklipp på natten. Man knaprar Losek och man hör inte vad familjen säger eller om de ens finns. Och verkar det som man får minsta kontroll på ”någonting” under resan så får man någon sjukdom eller så behöver Grekland femtiotusenmiljarder miljarder euro om dagen och vill att ”någon” ska skicka det till dem NU, annars strejkar de.

Men när man minst anar det så står man där på premiären med sin ”dröm” TTA – Elitserien i Racing, attackerad, uthängd, jagad, försök till stoppad av, ja säg det, ”alla”, ett tag. Volvo/Polestar, Citroen/Brovallen, WestCoast Racing/ BMW, Team Tidö/Saab, Ebbesson/BMW, Poker Wallenberg Racing/Saab och vi Flash Engineering/Saab, stolta modiga team som tror på häftig, snabb sportslig rättvis racing och som hade tröttnat på utjämningssystem. Supportklasser som Porsche Carrera – GT Cup, Swedish GT, Radical och Abart. I drömmen skiner solen och alla ser fram emot premiärdagen.

I verkligheten är det strax över nollan, det blåser storm så racetälten går sönder och regnet VRÄKER ner torsdag, fredag och racedagen lördag natt och morgon… Nej, nej, nej, tänkte jag. Vi kommer att få noll i publik, jag skulle själv ha stannat hemma. Jag och Prins Carl Philip ska tävla tillsammans i en BMW M3 GT4 i Swedish GT, men vi har inte kunnat köra/testa för varje gång och speciellt sista dagarna torsdag och fredag har det regnat eller snöat, så Prinsen körde bilen första gången på kvalet och jag i racet. Vädret hatade oss.

Men som sagt, som i drömmen sprack himlen upp vid 13:00 på lördagen så de som letat sig dit i regnet och det var inte noll personer, utan cirka sextusen i publiken som kunde ta av sig sina regnjackor och sätta på sig Carrera-solglasögon. (japp jag är köpt :) Jag ska inte gå in i detalj för den informationen hittar ni på http://ttagroup.se/ utan vi kan säga att dagen blev fantastisk och en dröm på många sätt.

Först så kom publiken, sedan blev racen bra och precis som TTA drömt om. En junior i Linus Ohlsson slog igenom och satte alla etablerade på plats. Team Tidö fick den där kvarten av berömmelse som gör att det är så roligt att jobba vidare, Saab lever och ordet Saab/segrar var ett tag man såg ihop. Media berömde oss och Sverige överöstes med citat som i DN: ”Sporten tog i dag tillbaka sporten.” Eller SVT Sportspegeln: ”TTA segrar om tittarna får välja.” Christian Dahl på Polestar ville kramas och själv fick jag tårar i ögonen.

Jag har haft möjligheten att få leva ut min dröm många gånger, sportsligt, affärsmässigt som privat. TTA Elitserien i racing har betvivlats, motarbetats och ifrågasatts. Ni som samarbetat med oss har suttit på läktaren och kanske tvivlat, hört annat, eller inte hört något alls. Samtidigt som vi fått reda på att vi är utbrytare, sandlådedebatt, smutskastning så är verkligheten att vi inte sagt något alls, det vet ni kära partner som törstat efter information. Nu vet alla och Elitserien blev vad vi alla drömt om en succé. Vi har inte på något sätt satt oss till ro, nu ska bilarna vindtunneltestas igen för att skapa luftrum för att underlätta/skapa omkörning. Vi ska titta över tidsprogrammet för att komprimera dagen så publiken ser mer på kortare tid. Vi ska stimulera supportklasserna så de växer och blir ändå roligare för publiken, vi ska kontakta de importörer som tagit kontakt med TTA och är intresserade att gå in och tävla och sist men inte minst vi ska skriva avtal med Svenska Bilsportförbundet om att vi ska ha SM status till 2013 och framåt, fler drömmar som ska slå in.

Nu har jag pratat om succén med TTA – Elitserien i Racing. Hur gick det då för teamet?

Flash Engineering kom sexa med Robin Rudholm, Robin som har varit den att slå på försäsongstesterna fick inte riktigt till det i premiären, men det är långt kvar och Robin är van att segra och lägga under sig mästerskap, så vi tar nya tag till Anderstorp. Mattias Andersson har inte känt sig hemma än i bilen och jobbar på. Roar Lindland tog en övertygande seger från pole i Porsche Carrera – GT Cup och har växt i teamet under sina år, han kommer mer förberedd än någonsin och gör blixtrande snabba tider. En elitserieförare på gång kanske? Linus Ohlsson kör för Team Tidö, men vi har hjälpt Linus i många år nu och även så i år. Flash Engineering driver och sköter bilen åt David Von Schinkel. Så, segrar Linus, så segrar Flash Engineering på alla sätt. Vi är jätteglada för Linus och Davids framgångar, Linus kan bli den yngsta segraren i ett så stort mästerskap någonsin.

Swedish GT. Stackars Prinsen, han har verkligen fått stå tillbaka i ett kaos där vi knappt varit säkra på att vi ens skulle stå där torsdagen den 11/5. Som sagt tid och väder satte stopp på alla tester. Jag tycker Prinsen körde bilen fantastiskt bra och säkert. Jag lämnade över bilen till Prinsen efter tjugofem minuters körning på andra plats, Prinsen körde säkert och snabbt och vi tillsammans kunde ta hem andra platsen i GT4. Den Porsche som segrade smiskade upp oss med en sekund per varv, mycket på grund av bredare däck. Jag har lite idéer på hur team Flash/Prinsen ska närma sig ledningen, får se om det går. Planen är att försöka vinna klassen.

Som sagt, premiären var på många sätt fantastiskt och igår kom TV-siffrorna. Elitserien går LIVE i TV10, en liten ny kanal som inte hunnit göra reklam för att TTA finns hos dem. Trots det blev vi bara slagna av STCC med några tusen och slog F1 med några tusen. TTA – Elitserien i Racing hade mellan 64 000 till 100 000 som tittade under direktsändningen. Vi blev också det programmet i TV10 från måndag till söndag som hade flest tittare, TTA #1 alltså :) Det positiva eller det mest positiva var föryngringen i tittare. STCC och F1 har 60+ som sina flesta tittare medan TTA har 25 år till 39 år som majoritet.

Summeringen är att drömmen blev sann, jag är lycklig och glad att så många av er tror och trott på oss och stannat kvar. Planen är att TTA ska de kommande åren ta andelar av den totala sportkartan i Sverige. Vi har saker på G som gör att jag tror att vi kommer att bli trea, fyra av de populäraste sporterna i Sverige, efter Fotboll och Hockey.

Nu ska jag och delar av min familj en snabbvisit till Mallorca, vi bokade igår och jag behöver se lite sömn, sol, krama min fru och prata med min son. Men nästa vecka smäller det igen! Tre dagar aktivitet i Stockholm för bilmärke och ÅF med föreläsning. Direkt över till nybyggda racingbanan med F1 standard i Norge för förhandling om nytt Norskt team och tävling på banan.

Hörs
Janne

© 2022 Flash Engineering AB. Med ensamrätt. Nyhetsbrevet är producerat av Mediaempire.
Flash Engineering AB, Frögatan 16, 653 43 KARLSTAD, SWEDEN
Telefon: 054-770 44 40  -  Fax: 054-15 03 40  -  Mail: info@flashengineering.se
Klicka här om du inte längre vill prenumerera på detta nyhetsbrev.