Janne ”Flash” Nilsson om Göranssons sorti

Postat av Johan Meissner kl 12:03

Kära läsare,

Flash Engineering var först i slutet av nittiotalet med att börja betala sina förare för den sportsliga insats som de utför. Flash Engineering var även först med att knyta till sig en förare över tre år – Richard Göransson 2006 till 2008. Allt detta har tvingat andra team/importörer/biltillverkare att följa efter, något som är bra för förarna och något som är en trovärdighetsfråga för mästerskapet.

Orsaken till att Richard Göransson flyttade tillbaka till WestCoast Racing vet bara han. Personligen tror jag att han tagit ett kortsiktigt bra beslut (mer i plånboken), men ett långsiktigt sämre beslut. Time will tell, som det så fint heter.

En sak är säker, han vinner inte STCC 2009! Och hur vet jag detta? Jo, för att Flash Engineering kommer att ta storslam 2009! Etta i teammästerskapet och etta i förarmästerskapet. Vi har snart knutit till oss en ny förare, vi har för första gången lugn och ro i teamet till att jobba med detaljerna som behövs för att vinna ännu en gång.

Ett litet exempel: 2006 hade vi tre förare och inget annat. Ingen personal, inga sponsorer, bilar, reservdelar, ingenjörer, PR-aktiviteter, verktyg, maskiner, brevpapper, kontor, hemsida, trailrar, dragare, telefoner, med mera. Detta byggdes upp under säsongens gång. Vi tog över Carrera Cup Scandinavia. Vi utvecklade nya stötdämpare till BMW Motorsport i Tyskland som idag sitter på alla BMW-bilar i WTCC. Vi byggde även nordens första specialbyggda lokaler för att bedriva racingverksamhet i.

Under 2007 gick hela året till att ställa alla dessa saker på sin plats, under tiden som vi tävlade. Samtidigt började även det hårda arbetet med Carrera Cup Scandinavia att sakta men säkert ge tillbaka trovärdigheten för serien.

Under 2008 ställde vi fortfarande saker på nya ställen och byggde om. Vi startade även en satsning med Prins Carl Philip i Carrera Cup. Vi bytte ut tre av fyra ingenjörer och anställde istället beprövade kort från England. De nya ingenjörerna började precis innan STCC-premiären. Trots detta så jobbade vi stenhårt och lyckades vinna förarmästerskapet, blev tvåa i teammästerskapet och slog alla depåstoppsrekord.

2009: Allt är på plats innan julafton 2008 och allt står där det ska! Den här gången finns det bara en sak att reda ut på fem månader: En ny förare! Men Flash Engineering har aldrig haft svårt att attrahera Europas snabbaste förare att köra i teamet – där har ni anledningen till att vi vinner 2009!

Mvh
Janne ”Flash” Nilsson

  • Soderberg

    Spännande !
    Kanske blir det något av nedan.
    Alx D.
    Någon dansk förare.
    Thed
    Vi väntar med spänning Flash !

  • Mats-Ola

    Härligt Janne! Rätt inställning en dag som denna. Kör skiten ur dem nästa år.

  • Kennie Wollmer

    Mycket god inställning! =D

  • Hello Janne, in each change is better also the chance to become!
    Best regards
    Norbert

  • Hello Janne, You look for a new driver – look times with thate motorsport.de on the driver Jens. We drive into the ADAC-PROCAR with the former Mercedes von Tobias Johansson. To drive it knows rear propulsion! Norbert

  • C

    Kanske dax att ge din Karlstad kollega Pontus mörth en riktig chans i en vinnar bil/team.

    snacka om värmlands team då, 2 karlstad förare teamet i karlstad och allt, det lär väl vara perfekt?

  • Ola Strömberg

    Blir intressant se Göransson i annat team. Men får han lika roligt?
    Hoppas Du väljer rätt nu Janne bland alla duktiga. Lycka till!

  • Steffe

    Du fixar detta!!

  • Som trogen skådare är jag djupt imponerad av och enligt min fru ”galen” i teamet Flash och den grymma -08 föraren Göransson!
    Men… idag blev jag tvungen att göra ett val – vem ska jag heja på 2009?
    Reptilhjärnan flashade snabbt upp ett svar som om det kom från ryggraden:
    – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
    TEAMET FLASH och dess förare!!!
    – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
    Det är Teamet Flash med alla croola videoklipp som får min vardag att krönas med skratt och härliga brus i magen – och det är alltså inte en individuell förare som enskilt bidragit till detta.

    Så – Sorry Göransson och tack för ditt bidrag under tre år
    /Fredrik, Svenska Porsche klubben

  • Gullefett

    Storsinthet är en egenskap få förunnad.

  • Thomas Ek

    Stay Strong!
    /Thomas Ek

  • Annita

    Grattis på födelsedagen några dagar försent men bättre sent än aldrig …..Visst är det härligt när det rör på sig,nu kan jag åka till Falkenberg på race med hjärtat i halsgropen å ”köra vid sidan om” igen.Spännande å kul igen med lite nytt!!Lycka till Kusin Vitamin

  • Simon Thuresson

    Flash Engeenering !<3 4ever<3

Senaste nytt