STCC-säsongen 2010 i bilder

Postat av Johan Meissner kl 11:18

STCC-säsongen 2010 avslutades för tre veckor sedan med blandade resultat för Flash Engineering. Efter en rekordtung säsongsinledning avslutade Thed Björk säsongen mycket starkt med två segrar och flest poäng av alla under andra säsongshalvan.

Följ med oss i en tillbakablick på den gångna säsongen med en bildspecial. Vi börjar vid presentationen av satsningen för säsongen 2010 i Flash Engineerings lokaler i Karlstad.


Thed Björk och Jan ”Flash” Nilsson ledde Flash Engineerings satsning för STCC 2010 med två BMW 320si E90 av 2010-specifikation.


Efter en stark andraplats i kvalet av Björk slutade framgångarna efter bara ett varv i första tävlingen för året på Jyllandsringen i Danmark när Mattias Andersson torpederade Björk.


Björk lyckades fortsätta med en skadad bil och körde upp sig genom fältet.


Även ”Flash” drabbades av incidenten i första kurvan, den dubbla STCC-mästaren tappade mark men lyckades säkra en poäng trots skadad bil i premiärtävlingen.


Björk var frustrerad och förvånad över det abrupta slutet på årets första tävling.


Efter en stark uppkörning från 12:e plats i starten till andra tävlingen säkrade Björk en tredjeplats.


Sverige-premiären på Knutstorp började bra när Björk säkrade pole position och blev den första föraren att bryta Volvo-dominansen i kvalificeringen sedan 2008.


Första tävlingen började mycket bra med Björk i ledning och ”Flash” på en tredjeplats efter en stark start.


Dessvärre tog framgångarna slut här när teamet chansade på att byta till regndäck på båda bilarna efter att ett lätt regn börjat falla i början av tävlingen.


Den andra tävlingen blev en ny motgång för ”Flash” som blev avkörd av Dick Sahlén på första varvet.


Kraschen innebar säsongens andra noll-poängare på fyra tävlingar för ”Flash”.


Björk gjorde ännu en snygg uppkörning i andra tävlingen och tog sig upp till fjärde plats från sista startruta.


I Karlskoga vände äntligen framgångarna för Flash Engineering. Första tävlingen gav ”Flash” en tredjeplats och årets första pallplats.


I andra tävlingen satt årets första seger. ”Flash” tog sig upp i ledning från fjärde startruta och var överlägsen segrare.


Ännu en gång drygade ”Flash” ut segerrekordet i STCC framför Richard Göransson.


En välbehövlig seger för teamet.


Björk var initialt trea och delade pallen med ”Flash”, men blev senare bestraffad och nedflyttad till fjärde plats efter att ha bedömts varit för hård i sina omkörningar under sin uppkörning genom fältet.


Segern var den 33:e STCC-segern i karriären för ”Flash”.


I Göteborg var dock motgångarna tillbaka. Björk kraschade under kvalet och missade den första tävlingen.


Inte heller för ”Flash” fungerade det som bröt efter närkontakt med räckena runt Göteborgs stadsbana.


Efter en hjälteinsats av mekanikerna lyckades Björk ta sig ut till andra tävlingen och gjorde en spektakulär uppkörning genom fältet med en bil som var allt annat än perfekt. Dessvärre hindrade en brusten drivaxel Björk från att ta sig i mål i topp fem från sista startruta.


När säsongen nådde halvtid i Falkenberg visade Björk åter igen att farten fanns i bilen och teamet med en andraplats i kvalet och första tävlingen.


”Flash” bröt första tävlingen efter att ha kört på utspilld olja på banan.


I andra tävlingen gjorde Björk en ny stabil insats och korsade mållinjen som fjärde man.


”Flash” lyckades bärga sex poäng efter att ha startat sist i andra tävlingen.


STCC startade om efter sommaruppehållet, Björk kvalade åter igen in i toppen och slutade på tredje plats bakom de två Volkswagen-förarna.


Björk firade dubbla pallplatser med två tredjeplatser i Karlskoga.


”Flash” fick bara med sig en poäng från helgen efter avåkningar och tekniska bekymmer.


Efter problem under kvalet på Jyllandsringen i Danmark körde Björk upp sig till åttonde plats i första tävlingen, en placering som gav honom pole position till andra tävlingen.


Björk utnyttjade sitt utgångsläge på bästa möjliga sätt i andra tävlingen och säkrade sin första seger sedan 2008 efter att ha dominerat tävlingen och satt snabbaste varv.


I och med segern bekräftade Björk sin starka formkurva genom att klättra från nionde plats i mästerskapet till fjärde plats.


Säsongens näst sista tävling utspelade sig på Knutstorp och Björk kvalade in i toppen i ett stenhårt fält, stärkt av Danska förare.


För ”Flash” slutade första tävlingen i däcksmuren med en hård krasch efter kontakt med Richard Göransson och Viktor Hallrup.


”Flash” var omskakad men oskadad efter den vådliga kraschen.


Björk säkrade säsongens andra seger i årets tredje sista tävling efter en stark körning.


I tävlingen slog Björk storheter som tidigare F1-föraren Jan Magnussen, med flera.


Efter att ha kvalat in på andra plats inför finalen på Mantorp Park blev Björk bestraffad efter att ha gjort en dålig start. Flash Engineering-föraren var milt sagt upprörd och menade att Mattias Andersson inte följt reglerna för starten och kört för långsamt.


Björk blev bestraffad med en ”drive-through” och tappade alla chanser att plocka poäng i första tävlingen. I andra tävlingen körde Björk upp sig till femte plats.


Så här såg Flash Engineering ut 2010. Arbetet inför 2011 är redan i full gång och en stark comeback i STCC, som blir Skandinaviskt nästa år, är utlovad. Följ oss under vintern på www.flashengineering.se!

Bilderna är tagna av samarbetspartnern Mediaempire STHLM AB – www.mediaempire.se

Senaste nytt