Kristoffersson kvalkung – men bestraffades i efterhand

Postat av Flash Engineering kl 21:45

Johan Kristoffersson tycks inte gå att slå i STCC-kvalen just nu. För andra tävlingshelgen i rad var han snabbast i alla tre kvalpassen. Men i efterhand förlorade han pole position i första racet, eftersom han satte sitt snabbaste varv under gulflagg.
— Jag är nöjd, det kändes bra. Vi har hittat mer tid varje pass vi varit ute och jag har satt de snabbaste tiderna när vi haft fritt på banan, sade Kristoffersson.

Det var i Q1 Kristoffersson hade största marginalen, drygt tre tiondelar till tvåan Daniel Haglöf. Men efter kvalet beslutade tävlingsledningen att flytta ner honom tre placeringar på grund av regelbrottet.
I Q2 var det riktigt tajt, bara 57 hundradelar till Robert Dahlgren. I tredje passet var Kristoffersson knappt två tiondelar före Fredrik Ekblom.
— På den här banan finns det alltid lite till att ta om man får till det och i Q2 fick jag besked på radion att jag var P2 och då får man göra ett banzai-varv. Och det lyckades jag med, sa Volkswagen Dealer team-föraren.
Kristoffersson var förstås glad men ganska tagen efteråt. Den omskrivna fotskadan gjorde sig ordentligt påmind.
— Det gör jävligt ont i foten så här direkt efter. Jag är nästa lite illamående, sa han.

Daniel Haglöf (PWR Racing Team) var glad över sin pole position men mindre glad över drivaxelhaveriet som gjorde att han aldrig kom ut i Q2. Han startar därmed 1, 10, 10.

Daniel Haglöf. Foto: Tony Welam /STCC

— Det är min första pole position i STCC så det är ju historiskt och kul. Jag hade hoppats den skulle komma i år men kanske inte på det här sättet, sa Haglöf som tror att han hade kunnat utmana Kristoffersson även i de andra kvalpassen, om bilen varit hel.
— Vi hade farten för det i dag.

Mästerskapsledande Fredrik Ekblom, teamkompis till Kristoffersson i Volkswagen Dealer Team, gjorde ett bra kval. Placeringsfacit: 3-3-2. Även Ekblom blev dock bestraffad i efterhand då han bil var för låg i Q3. Han blev utesluten ur slutkvalet och startar femma istället för tvåa i tredje racet.
– Jämn och stabil. Ja, men jag är hellre etta och ostabil, sa Ekblom, skrattade och lyfte på hatten för Kristofferssons kvalprestation.
– Han är på en annan planet, han kör så in i he… Jag kan inte köra en hundradel fortare och då fattas det ändå två tiondelar till honom. Jag kan inte förklara var han hittar det. Då skulle jag kopiera det och göra samma sak.

Norrlänningen Robert Dahlgren i PWR Racing Team gjorde också ett fullt godkänt kval, 5-2-2, (efter bestraffningen på Ekblom) även om han inte var nöjd den första kvalomgången.

Robert Dahlgren: Foto: Tony Welam /STCC

– Nej, där gjorde vi en miss däcksmässigt, men vi rättade till det sedan och i Q2 fick jag till varvet bra. I Q3 blev det tyvärr lite för många småmissar.

Fredrik Blomstedt (Volkswagen Dealer Team) var fyra i mål alla tre passen men flyttades upp i Q1 och Q3 efter bestraffningarna. Och det var med blandade känslor han berättade om sitt kval.
— Det är ganska bra resultat men jag hade högre förväntningar på mig själv inför kvalet. Men jag har haft lite problem att få till kvalen på nya däck, jag har inte riktigt hittat hur jag ska göra på rätt sätt, sa han.
Hans mål inför säsongen var att ligga topp fem i alla pass.
— På det sättet är jag nöjd. Men nu när det gick så bra på testpassen och kände att jag kunde utmana om förstaplatsen, känns det faktiskt jäkligt surt att inte få till det i kvalet, sa han.
Blomstedt startar 3, 4 och 3.

Mattias Andersson gjorde säsongens bästa kval i sin Honda Civic. Han var sexa i Q1 och femma i Q2, men kom dessvärre aldrig till start i Q3 dit han kvalificerat sig. Han får ändå starta fyra i tredje racet, efter bestraffningen på Ekblom.
– Transmissionsproblem. Exakt vad det är får vi se, men jag hade missljud i bilen under hela Q2 som jag tvingades avbryta, konstaterade Andersson.

Resultat, STCC Solvalla, 16 juni

Kval, Q1

*1. Johan Kristoffersson, Volkswagen Dealer Team, Volkswagen, 44.069
2. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Seat, +0.323
3. Fredrik Ekblom, Volkswagen Dealer Team, Volkswagen, +0.325
4. Fredrik Blomstedt, Volkswagen Dealer Team, Volkswagen, +0.366
5. Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Seat, +0.372
6. Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, Honda, +0.672
7. Joonas Lappalainen, Kart In Club Driving Academy, Audi, +0.725
8. Dennis Strandberg, Lestrup Racing Team, Volkswagen, +0.802
9. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, Volkswagen, +0.827
10. Marcus Annervi, Rent A Wreck Racing, Honda, +0.867
11. Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi, +0.938
12. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing – Junior Team, Audi, +1.016
13. Micke Ohlsson, Brink Motorsport, Audi, +1.162
14. Reuben Kressner, Brovallen Design, Audi, +1.211
15. Kari-Pekka Laaksonen, LMS Racing, Seat, +1.244
16. Olli Kangas, LMS Racing, Seat, +1.562
17. Nicklas Oscarsson, TeamA Teknik, Kia, +1.964
18. Peter Wallenberg, PWR Racing Customer Team, Seat, +2.942
DNS. Albin Wärnelöv, Experion Racing, Volkswagen

* Bestraffad med tre platsers nedflyttning i starten på race 1 på grund av  snabbaste varv under gulflagg.

Q2
1. Johan Kristoffersson, 43.907
2. Robert Dahlgren, +0.057
3. Fredrik Ekblom, +0.267
4. Fredrik Blomstedt, +0.391
5. Mattias Andersson, +0.552
6. Dennis Strandberg, +0.609
7. Joonas Lappalainen, +0.610
8. Marcus Annervi, Rent A Wreck Racing, +0.633
9. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, +0.893
DNS. Daniel Haglöf

Q3
1. Johan Kristoffersson, 43.894
2. Robert Dahlgren, +0.435
3. Fredrik Blomstedt, +0.711
DNS. Mattias Andersson
DQ. Fredrik Ekblom

 

 

 

 

Senaste nytt