Dagens fråga till teamcheferna: Vilka förändringar skulle du vilja se i STCC till säsongen 2018?

Postat av Flash Engineering kl 08:34

I dag tjuvstartar Kanonloppet med ett timslångt testpass för STCC-klassen kl 17.00. Därmed har vi kommit till vår sista fråga i nedräkningen inför året femte STCC-deltävling.
Som avslutning berättar teamcheferna vilka förändringar de vill se i STCC 2018.

Vilka förändringar skulle du vilja se i STCC till säsongen 2018?

Mattias Andersson, Honda Racing Sweden:
– Jag kan tänka mig att behålla tre heat – även om man som teamchef föredrar två av ekonomiska skäl – men det måste till omvänd startordning i något utav dem. Det skulle ge fler segrare och förare på pallen. Vi måste även ha ett mer rättvist viktsystem, nationellt baserat på farten på de olika bilmodellerna, precis som vi haft tidigare. Prispengar skulle också lyfta sporten.

Johnny Wärnelöv, Experion Racing Team:
– Jag vill inte plocka bort de långa testpassen, de vill jag verkligen värna om att de är kvar. Sedan kan det vara tufft med tre heat. Jag säger inte att det behövs en förändring, men det kan bli hektiskt ibland och det får inte hända för mycket.

Per Oscarsson, TeamA Teknik:
– Jag tycker att det bland annat måste till förändringar på den tekniska sidan som gör det möjligt att kunna göra korrekta bedömningar. Nu är det i vissa avseenden för mycket lotteri över det hela.
– Sedan tycker jag att TV-sändningarna kan bli bättre. SVT måste bli duktigare på att visa action på banan även om den sker längre ner i fältet.

Micke Kågered, Micke Kågered Racing:
– Jag vet inte riktigt… Tycker mycket är bra och positivt, men jag har tänkt lite på däckreglementet som är ganska tufft sett till kostnaderna. För att få ner antalet däck kan vi inte åka lika mycket under en racehelg och man kan fundera över om vi behöver två timmars träning på varje bana, eller tre heat per racehelg.

Tommy Kristoffersson, Volkswagen Dealer Team Sweden:
– Inga resultatbaserade vikttillägg, hellre omvänd startordning och en kalender som matchas mot den i rallycross-VM.

Tobias Johansson, Brovallen Design:
– Upplägget är bra i år. Kanske skulle jag önska två längre race istället för tre.

Marcus Annervi, Rent A Wreck Racing:
– Ett kvalformat som är mer likt det som är i F1. Jag har också hellre två längre race än tre korta.

Fredrik Lestrup, Lestrup Racing Team:
– Eventen behöver förbättras. Vi har stort startfält, många team och nu behöver vi får mer publik till tävlingarna. Det vore coolt med ett riktigt stadsrace igen och så kanske vi skulle ändra förutsättningarna någon helg. Vi borde titta lite på hur de jobbar i Australien.

Ted Brink, Brink Motorsport:
– Det som är bäst för publiken är att skapa en häftigare upplevelse. Jag tror vi behöver paketera om showen och göra dagarna kompaktare, det ska hända mycket saker hela tiden.

Daniel Andersson, PWR Racing – SEAT Dealer Team/Junior Team/Customer Team:
– Jag tror att publiken skulle gilla omvänd startordning i tredje racet, men det vill nog inte teamen. Annars är det viktigaste att teamen, organisationen och arrangörerna utvecklar konceptet tillsammans och har en bra dialog.

Senaste nytt