Mot Våler och andra halvlek i STCC

Postat av Johan Meissner kl 05:07

I helgen drar Flash Engineering till Norge och Våler-banan för årets enda STCC-tävling utanför Sverige. Flash Engineerings stjärnförare Richard Göransson gillar banan.
– Jag har vunnit alla gånger som STCC har kört här, säger Göransson med ett brett leende. De andra ska få det svårt att stoppa mig i helgen!

Innan midsommar var Flash Engineering på Våler-banan och testade inför helgens tävling. Janne ”Flash” Nilsson var mer än nöjd med resultatet.
– Vi fick ut en hel del utav testet. Min bil har känts väldigt nervös hittills. Men nu känns det som vi har hittat en lösning på det som fungerar för mig. Bilen känns mycket lugnare nu och jag ser fram emot att få prova de nya inställningarna i tävlingen på lördag, säger Flash.

I och med helgens tävling på Våler så har halva STCC-säsongen passerat. Flash Engineering är det ledande teamet på flera fronter:

– Flash Engineering har rekordet snabbaste depåstopp någonsin på 7,96 sekunder.
– Janne ”Flash” Nilsson har snabbaste snittet på depåstopp med 10,13 sekunder.
– Flash Engineering leder teammästerskapet tillsammans med WestCoastRacing.

Stallchef och förare Janne ”Flash” Nilsson är mycket nöjd.
– Det här visar att vi har rätt personal, säger Flash. Vi tränar depåstopp konstant och jag är verkligen stolt över dem. Man kan till och med känna i bilen när det är ett snabbt depåstopp.

Medan Janne ”Flash” Nilsson är trea i mästerskapet, bara fem poäng ifrån ledningen, är Richard Göransson sexa. Inför Våler har Göransson ingen straffvikt och är rankad som absolut favorit till segern från många håll.
– Han har bevisat att han gillar banan och bemästrar den så han är absolut den hetaste favoriten, säger konkurrenten Tommy Rustad.

Mästerskapsledande Fredrik Ekblom har ett försprång på 12 poäng gentemot Göransson.
– Jag har tagit in större försprång förut. Men motståndet är stenhårt i STCC och det är inget annat än full attack som gäller, säger en taggad Göransson.

Janne ”Flash” Nilsson har desto mer straffvikt efter sin andraplats på Anderstorp senast. Hans bil väger nu in på 1280 kilo som ger fältets tyngsta bil. Men ändå är Flash inte orolig.
– Jag känner mig lugn. Vi har varit snabba tidigare trots att bilen inte har varit perfekt inställd, men nu har vi hittat rätt, avslutar Janne.

Speciellt för helgens tävling i Norge är att loppet går på lördagen istället för söndag som i vanliga fall.

Senaste nytt