Flash Engineering kör för seger på Knutstorp

Postat av Johan Meissner kl 10:52

Endast tre tävlingar återstår utav 2007 års upplaga utav the Swedish Touring Car Championship. Slutspurten är här på allvar och till helgen drar STCC till Knutstorp i nordvästra Skåne. Janne ”Flash” Nilsson är laddad till tänderna inför tävlingen och ska ha revansch från förra tävlingen.
– Jag kör för seger! Knutstorp är en utav mina absoluta favoritbanor och vi vet att BMW:n fungerar riktigt bra här, speciellt med tanke på att Göransson vann här förra året med över 20 sekunder, säger ”Flash”.

I mästerskapet ligger ”Flash” femma med tio poäng upp till tredjeplatsen som Robert Dahlgren håller för tillfället.
– Siktet är benhårt inställt på Robert Dahlgren. Det är lite för många poäng upp till ledningen, men mitt mål från början av säsongen är kvar – att hamna i topp tre i mästerskapet, menar ”Flash”.

Richard Göransson å andra sidan har bara sex poäng upp till ledande Fredrik Ekblom. Målet inför helgen är att ytterligare minska avståndet.
– Knutstorp är en bra bana för oss. Senast jag vann här var på hösten förra året, då vi formligen utklassade allt motstånd. Dessutom var det här som jag gjorde mitt avgörande 2005 i mästerskapet, kanske blir det likadant i år, säger Göransson med ett leende.

Ännu en gång så har Göransson den tyngsta bilen i fältet efter segern senast på Gelleråsen.
– Trots detta tror jag att vi kommer vara med och fightas om en pallplats, jag vann ju senast då jag också hade tyngst bil. Jag kommer inte vika mig en millimeter för Ekblom. Det blir att stå upp och köra, helt enklet bara ladda så mycket det går, säger Göransson.

Medan Göransson och ”Flash” jagar stenhårt i förarmästerskapet så är Flash Engineering de jagade i teammästerskapet. Efter förra tävlingen på Gelleråsbanan ryckte stallet i ledningen och har nu fem poäng ner till närmaste konkurrent.
– Det stämmer, men vi kan inte slappna av. Det är fortfarande tre långa tävlingar kvar med massvis av poäng att köra om. Men jag tror definitivt vi har goda chanser att fortsätta att utöka ledningen, menar stallchef Johan Kvick.

En utav nycklarna till ledningen i teammästerskapet är ett väloljat lagarbete. Depåstoppen har till exempel varit ett utav Flash Engineerings starkaste sidor under hela säsongen. På Gelleråsen senast sänkte stallet sitt rekord från 7.9 sekunder till 7.85.
– Vårt mål är helt klart att komma under sju sekunder på depåstoppet. De andra teamen har kommit ikapp oss i snabbheten och vi satsar på att höja ribban ytterligare, avslutar chefsmekaniker Lars Andersson som byter höger bakdäck under depåstoppet.

Senaste nytt