Statistik från STCC-säsongen 2007

Postat av Johan Meissner kl 12:34

Årets Swedish Touring Car Championship-säsong är över. Resultatet för Flash Engineering blev seger i teammästerskapet, tredje plats för Richard Göransson i förarmästerskapet och femte plats för Janne ”Flash” Nilsson. Totalt har elva tävlingar körs under årets säsong och vi har samlat ihop statistik från året.

Vi har valt ut statistik för segrar, pallplatser, topp fem, topp tio, driftsäkerhet, kvalsnitt, pole positions, depåstoppssnitt, med mera. Även att mästerskapstabellen ser ut på sitt sätt så ser det helt annorlunda ut vid många andra punkter. Vi har valt att följa topp sex i mästerskapet, Flash Engineerings båda stjärnförare Richard Göransson och Janne ”Flash” Nilsson, plus Robert Dahlgren, Fredrik Ekblom, Thed Björk och Robin Rudholm.

Antal segrar:

Här är Richard Göransson kung med sina tre segrar från Mantorp, Våler och Gelleråsen. Närmsta konkurrenter är Ekblom och Dahlgren som båda har två segrar.

Göransson: 3
Ekblom: 2
Dahlgren: 2
Björk: 1
Rudholm: 1
Flash: 0

Pall-procent:

Här följer ordningen i stort sett mästerskapstabellen. Ekblom har stått på pallen i mer än hälften av tävlingarna medan Dahlgren och Göransson har varit på pallen fyra gånger var.

Ekblom: 55%
Dahlgren: 36%
Göransson: 36%
Björk: 36%
Rudholm: 27%
Flash: 18%

Topp fem-procent:

Här följer ordningen helt och hållet mästerskapstabellen. Ekblom lyckades ta sig in i topp fem i hela 72% av tävlingarna medan Dahlgren och Göransson skuggar bakom.

Ekblom: 72%
Dahlgren: 64%
Göransson: 55%
Björk: 55%
Flash: 46%
Rudholm: 36%

Topp tio-procent:

Här är det desto jämnare med Dahlgren och Ekblom på 81% medan Göransson, Björk och ”Flash” ligger på 73%. Värre ser det ut för Rudholm som enbart lyckades ta sig in i topp tio i hälften av tävlingarna på grund av sina brutna tävlingar.

Ekblom: 81%
Dahlgren: 81%
Göransson: 72%
Björk: 73%
Flash: 73%
Rudholm: 55%

Driftsäkerhet:

Mästaren Ekblom tog sig i mål i hela 91% av tävlingarna, det vill säga i alla tävlingar utom finalen. Dahlgren ligger tvåa på 82% med de båda Flash Engineeringarna bakom på 73%.

Ekblom: 91%
Dahlgren: 82%
Göransson: 73%
Flash: 73%
Björk: 73%
Rudholm: 55%

Snabbaste varv:

Göransson plockar enkelt hem titeln som snabbaste föraren i tävlingarna med dubbelt så många snabbaste varv än närmsta konkurrent, Robin Rudholm.

Göransson: 4
Rudholm: 2
Björk: 1
Flash: 1
Ekblom: 1
Dahlgren: 0

Depåstopp:

De så viktiga depåstoppen är svåra att räkna ut ett snitt på. Enbart Thed Björk genomförde alla elva depåstoppen i år medan de andra fem förarna minst missade ett depåstopp på grund av bruten tävling. Snabbaste snitt har Rudholm, men han har bara genomfört sex depåstopp. Av de som genomförde åtta eller fler stopp så toppar Dahlgren listan med snittiden 9,233 (med fyrhjulsstoppet på Anderstorp borträknat) precis framför Ekblom och ”Flash”.

Dahlgren: 9,233 – 8/11
Ekblom: 9,607 – 10/11
Flash: 9,929 – 10/11
Göransson: 10,128 – 8/11
Björk: 10,725 – 11/11

Rudholm: 9,117 – 6/11

Kvalsnitt:

Bästa förare att sätta en bra tid under Super Pole är Ekblom med placeringssnittet 3,2. Dock får Rudholm och Göransson räknas separat då de missade kvalet på Sturup.

Ekblom: 3,2
Björk: 3,4
Dahlgren: 3,9
Flash: 7,4

Rudholm: 3,5 (10 kval)
Göransson: 4,4 (10 kval)

Pole Positions:

Robert Dahlgren toppar listan här med hela tre pole positions medan resten av topp sex-förarna inte har plockat särskilt många pole positions.

Dahlgren: 3
Flash: 1
Ekblom: 1
Björk: 1
Göransson: 0
Rudholm: 0

Kvalsnitt innan Super Pole:

Innan Super Pole, där de åtta snabbaste får göra upp om startuppställningen, körs en kvalificeringsomgång. Den listan ser ofta annorlunda ut jämfört med Super Pole. Jämför vi med kvalsnittet efter Super Pole så ser vi att Ekblom håller sig kvar i topp medan Dahlgren klättrar upp till andra plats. Gemensamt är att alla förare har ett bättre snitt under Super Pole-omgången än under kvalet innan.

Ekblom: 3.7
Dahlgren: 5.5
Björk: 5.9
Flash: 7.7

Göransson: 3.8
Rudholm: 4.8

Pole Positions innan Super Pole:

Om Super Pole inte hade använts utan startuppställningen hade avgjorts efter första kvalet så hade topp sex-förarna haft 8 av 11 pole istället för 6 av 11 pole. Ekblom har till exempel ”förlorat” två pole från kvalet till Super Pole, precis som ”Flash”. Dahlgren å andra sidan har plockat ytterligare två pole i Super Polen.

Ekblom: 3
Flash: 2
Göransson: 1
Dahlgren: 1
Rudholm: 1
Björk: 0

Omkörningar:

Här kompenserar ”Flash” för sitt kvalsnitt och är den som i snitt överlägset plockar flest placeringar från sin startposition med över 3 platser i snitt per tävling. Ekblom som kvalar bäst hittar vi sist på listan med i snitt samma placering efter målgång som kval.

Flash: 3.63
Björk: 0.88
Dahlgren: 0.67
Göransson: 0.38
Rudholm: 0.33
Ekblom: 0

Senaste nytt