Flash Engineering rankas som favoriter

Postat av Johan Meissner kl 11:01

I en intervju på STCC:s officiella hemsida rankas Flash Engineering som favoriter inför årets säsong: Janne ”Flash” Nilsson får ofta frågan om han är på väg att lägga av. Ändå är han den förare i STCC som kanske är mest van att hantera ett favorittryck. Kommande säsong blir inget undantag för Jan Flash Nilsson.

Jan Flash Nilsson har två titlar i STCC. Förra året tog han två andraplatser, låg till en början tvåa i mästerskapet och slutade femma totalt. Ändå får han ofta frågan om inte hjälmen ska läggas på hyllan.
– Jag förstår faktiskt inte riktigt varför den frågan kommer till mig. Det är möjligt att jag inte är lika snabb som jag en gång varit, att jag är lite mindre aggressiv. Men jag tror fortfarande att jag är mer aggressiv än 90 procent av startfältet i STCC. En femteplats är inte ett dåligt resultat tycker jag och det skiljer hundradelar mellan mig och Göransson, både upp och ner, och han klassas som en av världens främsta standardbilsförare. Varför skulle jag sluta nu?, säger Flash.

Flash äger teamet Flash Engineering som vann teammästerskapet 2007. Han ställer själv upp som förare tillsammans med Richard Göransson 2008, precis som de två senaste åren. Tillsammans med Volvoteamet Polestar Racing och West Coast Racing är Flash Engineering ett av de största teamen i mästerskapet. Något som för med sig ett visst favoritskap.
– Jag är van att vara favorit, det har jag varit sedan 1985. Sedan är Flash Engineering ett så starkt varumärke att vi automatiskt blir favoriter. När vi 2006 stod med bilarna i småbitar, färgen hade inte torkat på verkstadsväggarna och alla i teamet var nyanställda så tippades vi som favoriter i Aftonbladet. Det var märkligt men favoritskap är inget som tynger, snarare tvärtom.

Audi har tagit sin hand från KMS-teamet. Om Audibilarna kommer till start trots det är ännu oklart. Volvoteamet bygger nya bilar och är tydliga med att tona ner de sportsliga förväntningarna. Därmed borde två av huvudkonkurrenterna vara röjda ur vägen.
– Inte alls, det är skitsnack. Att Audi har försvunnit betyder inte så mycket, det har kommit andra storteam såsom Honda istället. Att Volvo tonar ner förväntningarna är bara mörkning, Audi vann sin första säsong med nya bilar och Volvo kommer att vara enormt vassa. Jan Andersson som är teknisk chef hos Polestar är en av de absolut skarpaste hjärnorna jag mött i den här branschen. Att räkna bort Volvo är att göra bort sig, säger Flash.

Flash har laddat baterierna i Thailand över jul och nyår. Han har inlett en för honom ny form av träning, längdskidor och har köpt moduler till TV-spel där han tränar varje dag.
– Jag har stora förväntningar inför säsongen och sugen att köra bil. Inte taggad, det är för tidigt att tagga igång sig rejält. Däremot fungerar bilspelet som lite Methadon för en narkoman, säger han.
– I år känns det faktiskt som vi har riktigt bra koll på vad vi ska göra. Vi har sålt en bil och ska bygga en ny BMW. Vi har åtta intressenter på den andra bilen vi har varav två riktigt seriösa. Vi får se hur vi gör med den, avslutar han.

Senaste nytt