Flash Engineering redo för Danmark

Postat av Johan Meissner kl 15:02

I helgen återvänder STCC till Jyllandsringen, banan där säsongen startade i april. Thed Björk är optimistisk inför den danska tävlingen.
– Vi var snabba här i våras och jag har höga förhoppningar inför helgen, säger Björk.

Jan ”Flash” Nilsson hade en tung helg senast i Danmark på grund av en felaktig differential. Men med den helgen borträknad så har ”Flash” en imponerande statistik från Jyllandsringen.
– Jag har vunnit varje gång jag tävlat där. Jag gillar banan och åker dit glad i sinnet och tung i gasfoten, säger ”Flash”.

Björk kvalade in på andra plats på Jyllandsringen i våras, men att banan skulle passa BMW:n speciellt bra menar Björk inte stämmer.
– Vi har varit i toppen fartmässigt på alla banor i år. Helgens tävling på Jyllandsringen kommer inte bli något undantag, vi har inställningar som vi vet fungerar bra, säger Björk.

Att Flash Engineerings båda förare ligger utanför titelkampen och endast har en matematisk chans menar ”Flash” inte spelar någon roll.
– Inte alls, jag kör inte tävlingsbil så. Jag kör alltid för så bra resultat som möjligt, att försöka vinna ett av heaten i helgen vore kul, säger ”Flash”.

Efter föregående tävling i Karlskoga närmade sig Björk sjätteplacerade Patrik Olsson och femteplacerade Mattias Andersson i mästerskapet.
– Jag har stått på pallen i tre av de fyra senaste tävlingarna. Det bär jag med mig i helgen och hoppas på så mycket poäng som möjligt, både för mig och Janne, säger Björk.

I helgen kör STCC tillsammans med DTC i den Skandinaviska Cupen. Flera snabba Danska team och förare är med så som Jan Magnussen, Jason Watt och senaste tillskottet James Thompson.

Följ teamets kamp i helgen på www.flashengineering.se!

Tidsschema STCC – Jyllandsringen

Lördag 4/9
12.00 – STCC – Test
15.05 – STCC – Kval Q1

Söndag 5/9
11.55 – STCC – Warm-up
12.15 – STCC – Kval Q2
14.20 – STCC – Race 1
17.05 – STCC – Race 2

Viktlista STCC – Jyllandsringen

1210 kilo – BMW 320si E90 h-box
1210 kilo – Volkswagen Scirocco S2000
1205 kilo – Chevrolet Lacetti
1199 kilo – BMW 320si E90 seq
1199 kilo – Volvo C30
1180 kilo – Volkswagen Scirocco (Kristoffersson)
1150 kilo – Alfa Romeo 156 (Andersson, Hoffsten)
1145 kilo – Chevrolet Cruze
1140 kilo – SEAT Léon
1135 kilo – Honda Accord
1120 kilo – Opel Astra
1120 kilo – BMW 320i E46
1120 kilo – Alfa Romeo 156 (Appelqvist)
1110 kilo – Volvo S60
1105 kilo – Peugeot 407

Kalender STCC 2010

24/25 april – Jyllandsringen*
7/8 maj – Knutstorp
21/22 maj – Karlskoga
4/5 juni – Göteborg*
9/10 juli – Falkenberg
13/14 augusti – Karlskoga
4/5 september – Jyllandsringen*
17/18 september – Knutstorp*
1/2 oktober – Mantorp Park

*= STCC/DTC – Skandinavisk Cup

Senaste nytt