Flash Engineering starka inför halvtid i Göteborg

Postat av Johan Meissner kl 15:48

STCC 2011 når halvtid i helgen när mästerskapet tävlar på Göteborg City Race Arena. Flash Engineering kommer till tävlingen stärkta av succén på Mantorp Park för en månad sedan där Jan ”Flash” Nilsson segrade och satte snabbaste varv i båda tävlingarna.
– Vi var snabbast på Mantorp Park. Nu är vi i toppen och vi kommer att stanna där resten av säsongen, punkt slut, säger ”Flash”.

Stallkompis Colin Turkington hade en desto tyngre helg på Mantorp Park med en bruten tävling efter att ha blivit påkörd och fick bara med sig en poäng. Men trots det är BTCC-mästaren från 2009 optimistisk.
– Mantorp var frustrerande på ett sätt, men positiv på ett annat. Det var tråkigt att bryta första tävlingen, det gjorde det väldigt svårt till andra tävlingen. Men det som lovar gott inför Göteborg är att vi var snabba i test, kval och framförallt tävlingarna där Janne satte två snabbaste varv, säger Turkington.

Medan ”Flash” klättrade från 12:e plats till femte plats i mästerskapet tappade Turkington från andra plats till femte plats.
– Målsättningen är att kämpa tillbaka poängen i Göteborg och klättra i mästerskapet, säger Turkington.

Historiskt sett har Göteborg gett blandade resultat för Flash Engineering. I fjol drabbades teamet av två stora krascher medan säsongen 2009 gav en stark andraplats.
– Vi har aldrig riktigt fått inställningarna att fungera i Göteborg och samma sak på Mantorp Park. Men vi fick verkligen till bilen sist och det känns som vi är uppe i ett flow nu. Dessutom testade vi en del nya inställningar under ett test på Karlskoga-banan i förra veckan som vi är mycket nöjda med, säger ”Flash”

Alla svenska banor är nya för Turkington i årets säsong, men stadsbanan i Göteborg blir en extra utmaning for nordirländaren.
– Det blir svårare här då det inte finns några utrymmen för misstag med räcken runt hela banan. Det gäller att hålla sig inom gränserna och få så många varv som möjligt. Men jag har tidigare erfarenheter av stadsbanor då jag kört klassiska Macau-tävlingen ett par gånger och dessutom har vi mycket test inför helgens tävlingar. Det ska bli en mycket spännande helg, säger Turkington.

Tidsschema – Göteborg

Fredag 17/6 [ej öppet för publik]
16.00 – Test 1 – STCC
17.15 – Test 1 – Carrera Cup
18.15 – Test 2 – STCC
19.20 – Test 2 – Carrera Cup

Lördag 18/6
09.35 – Kval – Carrera Cup
10.20 – Q1 – STCC
10.45 – Q2 – STCC
11.30 – Race 1 – Carrera Cup
11.55 – Gridshow
13.05 – Race 1 – STCC
13.40 – Underhållning
14.45 – Race 2 – Carrera Cup
15.35 – Race 2 – STCC

TV-tider – STCC

Viasat Motor
Lördag 21/5
12.30 – Race 1, STCC
14.40 – Race 1, Carrera Cup
15.15 – Race 2, STCC

SVT
Söndag 19/6
16.00 – SVT2

Viktlista – Göteborg

+40 kilo = 1225 kilo – BMW 320si E90 [6 speed SQ-box]
+40 kilo = 1210 kilo – BMW 320si E90 [5 speed H-box]
+40 kilo = 1200 kilo – Volkswagen Scirocco
+40 kilo = 1205 kilo – Chevrolet Cruze
+40 kilo = 1199 kilo – Volvo C30
+30 kilo = 1180 kilo – Alfa Romeo 156
+30 kilo = 1180 kilo – SEAT León TFSi
+30 kilo = 1160 kilo – SEAT León TFSi [Jason Watt]
+-0 kilo = 1150 kilo – Honda Accord
-20 kilo = 1120 kilo – BMW 320i E46

Ytterligare information

Klicka här för biljetter och information om Göteborg.
Klicka här för information om förare och team i STCC 2011.

Göteborg för ett år sedan

Race 1:
1 Robert Dahlgren
2 Mattias Andersson
3 Fredrik Ekblom

Race 2:
1 Richard Göransson
2 Patrik Olsson
3 Fredrik Ekblom

Snabbaste varv:
Robert Dahlgren – 47.685

Pole position:
Robert Dahlgren – 47.123

Senaste nytt