All statistik från första hälften av STCC 2011

Postat av Johan Meissner kl 14:50

Med drygt hälften av årets STCC-säsong avklarad har Flash Engineering samlat all statistik från de hittills 10 körda tävlingsheaten. Vem har tagit flest segrar? Vem har flest snabbaste varv? Vem har gjort flest omkörningar? Vem har fått flest bestraffningar?

Följ med när vi går igenom statistiken från årets första hälft av STCC 2011:

Segrar

Mästerskapsledare Fredrik Ekblom är ensam om att ha plockat tre segrar hittills i år. Jan ”Flash” Nilsson är näst bäst i segerligan med två segrar. Resten av årets segrar är fördelade på fem olika förare från fyra olika team.

3 Fredrik Ekblom
2 Jan ”Flash” Nilsson
1 Jason Watt
1 Johan Stureson
1 Mattias Andersson
1 Rickard Rydell
1 Richard Göransson

Andraplatser

Medan årets första seger fortfarande hägrar för Rustad så har Volvo-föraren flest andraplatser, en placering som ger sju poäng mindre jämfört med seger.

3 Tommy Rustad
2 Johan Stureson
1 Colin Turkington
1 Rickard Rydell
1 Fredrik Ekblom
1 Tomas Engström
1 Richard Göransson

Tredjeplatser

Täten för antal tredjeplatser är desto jämnare med fyra förare på två tredjeplatser i form av James Thompson, Rickard Rydell, Colin Turkington och Tomas Engström.

2 James Thompson
2 Rickard Rydell
2 Colin Turkington
2 Tomas Engström
1 Roger Eriksson
1 Fredrik Ekblom

Pallplatser

I antalet pallplatser visar Fredrik Ekblom sin jämnhet och anledningen till att han leder mästerskapet. Totalt har Volkswagen-föraren stått på pallen i hälften av årets tävlingar, en gång mer än andraplacerade Rickard Rydell.

5 Fredrik Ekblom
4 Rickard Rydell
3 Colin Turkington
3 Tommy Rustad
3 Johan Stureson
3 Tomas Engström
2 Jan ”Flash” Nilsson
2 James Thompson
2 Richard Göransson
1 Jason Watt
1 Roger Eriksson
1 Mattias Andersson

Pole positions

Även i antal pole positions är Fredrik Ekblom överlägsen med främsta startposition i tre av årets fem kval. Tommy Rustad och Rickard Rydell har lagt beslag på de två övriga pole positions.

3 Fredrik Ekblom
1 Tommy Rustad
1 Rickard Rydell

Q2

Tommy Rustad och Rickard Rydell är årets kvalexperter då de har tagit sig vidare till andra kvalomgången, Q2, i fem av fem möjliga försök. Mästerskapsledare och bästa pole position-plockare Fredrik Ekblom har missat Q2 en gång, premiären i Danmark.

Värt att notera är att Johan Stureson bara tagit sig vidare till Q2 två gånger i år och har trots det plockat ordentligt med poäng i och med sin fjärdeplats i mästerskapet.

5 Tommy Rustad
5 Rickard Rydell
4 Mattias Andersson
4 Colin Turkington
4 Fredrik Ekblom
3 Patrik Olsson
2 Richard Göransson
2 James Thompson
2 Martin Öhlin
2 Johan Stureson
2 Tomas Engström
1 Jason Watt
1 Roger Eriksson
1 Viktor Hallrup
1 Johan Kristoffersson
1 Roger Eriksson

Kvalsnitt topp tio

Topptrion i mästerskapet är överlägsna i kvalsnittet av årets fem körda tävlingshelger. Rickard Rydell är vassast av alla med i snitt startposition 2.4, en plats bättre än Tommy Rustad och nästan två platser bättre än mästerskapsledare Fredrik Ekblom.

James Thompson är noterbart ”best of the rest” med 7.4 i snittstartposition, nästan dubbelt så många platser bakom Fredrik Ekblom. Johan Stureson är bästa BMW i kvalsnittet med 8.2 i snitt, 0.2 platser bättre än märkeskollegan Colin Turkington.

Av topp tio-förarna är Tomas Engström och Richard Göransson inkluderade men separerade då de inte genomfört alla kvalen.

2.4 Rickard Rydell
3.4 Tommy Rustad
4.0 Fredrik Ekblom
7.4 James Thompson
8.2 Johan Stureson
8.4 Colin Turkington
11 Patrik Olsson
13 Jan ”Flash” Nilsson

9.3* Tomas Engström
6.0** Richard Göransson

* = Endast deltagit i fyra av fem kval
** = Endast deltagit i tre av fem kval

Q1-snitt topp tio

Om man backar ett steg i kvalet till första kvalomgången, Q1, så är topp tre oförändrad positionsmässigt. Rustad behåller sitt snitt till Q2 medan både Rydell och Ekblom tappar.

Colin Turkington tappar dock hela 1.4 platser från Q1 till Q2 medan James Thompson plockar en plats i snitt. Topp åtta förare i det 20 minuter långa Q1-kvalet går vidare till Q2-kvalet som är på 10 minuter och avgör startuppställningen för topp åtta till första tävlingen.

1.2 Rickard Rydell
3.4 Tommy Rustad
4.4 Fredrik Ekblom
7.0 Colin Turkington
7.6 Johan Stureson
8.4 James Thompson
9.8 Patrik Olsson
13 Jan ”Flash” Nilsson

9.5* Tomas Engström
6.0** Richard Göransson

* = Endast deltagit i fyra av fem kval
** = Endast deltagit i tre av fem kval

Omvänd startordning

Johan Stureson är den förare som har haft bäst startposition med den omvända startordningen till andra tävlingen med snittplats 5.4. Startuppställningen till den andra tävlingen avgörs genom att man vänder på topp åtta från resultatet av första tävlingen.

Jan ”Flash” Nilsson och Rickard Rydell har haft näst bäst startposition med snittplats 6.4, en plats sämre än Stureson. Längst ned i listan hittar vi James Thompson vars statistik försämras betydligt av två brutna första tävlingar som innebär att han har fått starta sist till den andra tävlingen.

5.4 Johan Stureson
6.4 Jan ”Flash” Nilsson
6.4 Rickard Rydell
6.6 Tommy Rustad
7.8 Colin Turkington
8.0 Patrik Olsson
8.4 Fredrik Ekblom
10.4 James Thompson

8.5 Tomas Engström*
4.0 Richard Göransson**

* = Endast deltagit i fyra av fem omvända startordningar
* = Endast deltagit i två av fem omvända startordningar

Pole position omvänd startordning

Att ta sig i mål som åttonde man i första tävlingen ger pole position och ett utmärkt utgångsläge till den andra tävlingen. Mattias Andersson har lagt beslag på flest, två styck, av förarna i STCC hittills i år.

2 Mattias Andersson
1 Richard Göransson
1 Jan ”Flash” Nilsson
1 Alx Danielsson

Snabbaste varv

Jan ”Flash” Nilsson, Richard Göransson och Rickard Rydell toppar antal snabbaste varv med två var av årets tio tävlingar.

2 Jan ”Flash” Nilsson
2 Richard Göransson
2 Rickard Rydell
1 Johan Stureson
1 Tommy Rustad
1 Martin Öhlin
1 Fredrik Ekblom

Snittplacering topp tio

Rickard Rydell har bäst snittplacering hittills i år med 3.6 medan mästerskapsledare Fredrik Ekblom har plockat fler poäng trots ett sämre snitt på 4.9. Colin Turkington har tredje bästa snitt på position 6.1.

3.6 Rickard Rydell
4.9 Fredrik Ekblom
6.1 Colin Turkington
6.2 Tommy Rustad
6.7 Jan ”Flash” Nilsson
6.7 Johan Stureson
7.3 Patrik Olsson
7.6 James Thompson

6.6* Tomas Engström
4.3** Richard Göransson

* = Endast deltagit i åtta av tio tävlingar
** = Endast deltagit i fyra av tio tävlingar

Omkörningar

Jan ”Flash” Nilsson är likt förra året omkörningskungen i STCC. För att kompensera sitt blygsamma kvalsnitt har den dubbla STCC-mästaren klättrat tre platser i snitt per tävling från sin startposition.

Närmast, 0.9 platser bakom, är Patrik Olsson som imponerar med starka omkörningar i tävlingarna i kontrast till hans, likt ”Flash”, blygsamma kvalsnitt.

Längst ned i listan hittar vi, även här likt i fjol, Tommy Rustad som i snitt tappar 1.2 platser per tävling från sin startposition. Delvis har tappet orsakats av påkörningar, delvis av egna misstag från norrmannen.

3.0 Jan ”Flash” Nilsson
2.1 Patrik Olsson
2.0 Tomas Engström
1.9 Colin Turkington
1.5 Richard Göransson
1.3 Fredrik Ekblom
1.1 James Thompson
0.7 Rickard Rydell
0.1 Johan Stureson
-1.2 Tommy Rustad

Segrar team

Segerstatistiken för team är i stort sett identisk med segerstatistiken för förare med Team Biogas.se i täten med Ekbloms tre segrar. Flash Engineering är tvåa tack vare Jan ”Flash” Nilssons två segrar, på samma position med IPS Motorsport/MA:GP som har två segrar tack vare Johan Stureson och Mattias Andersson.

3 Team Biogas.se
2 Flash Engineering
2 IPS/MA:GP
1 Team Bygma
1 Chevrolet Team Sweden
1 WestCoast Racing

Pallplatser team

Tre team toppar antalet pallplatser i år med Flash Engineering, Polestar Racing och Team Biogas.se. Tättrion har stått på pallen i hälften av årets tävlingar medan Chevrolet Team Sweden och IPS/MA:GP skuggar med en pallplats mindre.

5 Flash Engineering
5 Polestar Racing
5 Team Biogas.se
4 Chevrolet Team Sweden
4 IPS/MA:GP
3 Seco Tools Racing Team
2 WestCoast Racing
1 Team Bygma
1 SEAT Dealer Team

Snittplacering team

Fredrik Ekblom och Patrik Olsson är den bästa kombinationen hittills i år med Team Biogas.se som tillsammans snittar position 6.1 i årets 10 körda tävlingsheat. Näst bäst är Flash Engineering-duon Colin Turkington och Jan ”Flash” Nilsson på 6.5, tätt följda av ensamme Honda-föraren Tomas Engström i Seco Tools Racing, bara 0.1 platser sämre.

6.1 Team Biogas.se
6.5 Flash Engineering
6.6 Seco Tools Racing
6.8 Polestar Racing
6.9 Chevrolet Team Sweden
7.3 IPS/MA:GP
7.6 WestCoast Racing
9.9 SEAT Dealer Team

Brutna tävlingar team

Chevrolet Team Sweden är det team med flest brutna tävlingar. Rickard Rydell bröt en tävling på Knutstorp på grund av en skadad hjulupphängning medan teamkompis Viktor Hallrup har brutit 40 % av tävlingarna i år.

5 Chevrolet Team Sweden
4 Danielsson Motorsport
4 WestCoast Racing
3 Team Biogas.se
3 IPS:/MA:GP
3 SEAT Dealer Team
1 Seco Tools Racing Team
1 Polestar Racing
1 Ebbesson Motorsport
1 Flash Engineering

Bestraffningar/varningar

Chevrolet-förare Viktor Hallrup är den förare som dragit på sig flest bestraffningar och varningar med fyra stycken hittills i år. Tommy Rustad, som toppade fjolårets bestraffningslista, ligger precis bakom på tre bestraffningar.

4 Viktor Hallrup
3 Tommy Rustad
2 Roger Eriksson
2 Tobias Johansson
2 Jan ”Flash” Nilsson
1 Martin Öhlin
1 Andreas Ebbesson
1 Alx Danielsson
1 Tomas Engström
1 Rickard Rydell

TTADatabase.com

Besök www.ttadatabase.com om ni vill gräva ner er ytterligare i all statistik kring STCC från starten 1996 till den senaste tävlingen på Falkenberg för tre veckor sedan!

Senaste nytt