Statistik från första hälften av Carrera Cup 2011

Postat av Johan Meissner kl 09:35

Drygt hälften av Porsche Carrera Cup Scandinavia 2011 är avklarad och vi har samlat ihop komplett statistik.

Hur klarar sig Flash Engineerings förare i statistiken? Vem har bäst kvalsnitt? Vem är bäst på att köra om? Vem har blivit bestraffad flest gånger?

Häng med när vi går igenom statistiken från årets första nio tävlingar!

Segrar

Mästerskapsledare Johan Kristoffersson håller tätpositionen med antal segrar, två fler än mästerskapsrival Robin Rudholm och totalt fem, det vill säga fler än hälften av årets segrar.

5 Johan Kristoffersson
3 Robin Rudholm
1 Linus Ohlsson

Andraplatser

Antalet andraplatser är omvänd med Robin Rudholm överlägsen på fem stycken, tre fler än Kristoffersson och fyra fler än Linus Ohlsson och Daniel Haglöf som lagt beslag på de övriga två.

5 Robin Rudholm
2 Johan Kristoffersson
1 Linus Ohlsson
1 Daniel Haglöf

Tredjeplatser

Oscar Palm är den förare som varit tre flest gånger i år hittills med tre bronsplatser.

3 Oscar Palm
2 Johan Kristoffersson
2 Daniel Haglöf
1 Robin Rudholm
1 Linus Ohlsson

Pallplatser

Mästerskapsrivaler Kristoffersson och Rudholm har imponerande nog klättrat upp på pallen i samtliga av årets tävlingar. Linus Ohlsson, Daniel Haglöf och Oscar Palm är de enda övriga förare som lyckats ta sig upp på pallen hittills i år, samtliga tre med tre pallplatser var.

9 Johan Kristoffersson
9 Robin Rudholm
3 Linus Ohlsson
3 Daniel Haglöf
3 Oscar Palm

Pole positions

Även i antal pole positions är mästerskapsrivalerna överlägsna, hittills med Kristoffersson i täten med tre pole positions jämfört med Rudholms två.

3 Johan Kristoffersson
2 Robin Rudholm

Kvalsnitt – Topp tio

Trots att Kristoffersson plockat fler pole positions har Rudholm det bästa kvalsnittet hittills i år. I snitt har Xlander Racing-föraren startat från startposition 1.8, en placering som är 0.2 platser bättre än Kristoffersson.

Oscar Palm och Daniel Haglöf skuggar tätduon på snittplacering 4.0 och 5.4 respektive.

1.8 Robin Rudholm
2.0 Johan Kristoffersson
4.0 Oscar Palm
5.4 Daniel Haglöf
6.0 Roar Lindland
6.5 Linus Ohlsson
7.2 Philip Forsman
9.0 Mattias Stålknapp
9.2 Patrik Skoog
9.4 Carl Philip Bernadotte

Startordning race två – Topp tio

I Porsche Carrera Cup avgörs startuppställningen till andra tävlingen efter snabbaste varv från första tävlingen. Rudholm behåller sitt snitt från startuppställningen till första tävlingen även till andra tävlingen med snittposition 1.8.

Kristoffersson tappar däremot 0.8 platser och får se sig passerad av Rudholms stallkollega Linus Ohlsson som gör en ordentlig upphämtning. Ohlsson har hittills i år startat från ruta 6.5 i snitt i första tävlingen medan han förbättrar sig hela fyra startpositioner till den andra tävlingen.

Störst tapp gör Daniel Haglöf som tappar 4.6 platser till andra tävlingen, mycket på grund av två brutna förstatävlingar hittills i år.

1.8 Robin Rudholm
2.5 Linus Ohlsson
2.8 Johan Kristoffersson
5.3 Oscar Palm
6.0 Roar Lindland
7.8 Mattias Stålknapp
7.8 Philip Forsman
9.3 Patrik Skoog
10.0 Carl Philip Bernadotte
10.0 Daniel Haglöf

Snabbaste varv

Kampen om flest antal snabbaste varv är jämn mellan Kristoffersson, Ohlsson och Rudholm, samtliga på tre stycken från årets nio tävlingar.

3 Johan Kristoffersson
3 Linus Ohlsson
3 Robin Rudholm

Snittplacering – Topp tio

Mästerskapsledare Kristoffersson har bäst snittposition hittills i år med 1.7, bara 0.1 bättre än Rudholm.

Tätduon är ensamma längst fram, närmast kommer Ohlsson på snittposition 3.5, hela 1.8 platser sämre.

1.7 Johan Kristoffersson
1.8 Robin Rudholm
3.5 Linus Ohlsson
4.6 Oscar Palm
6.1 Roar Lindland
6.3 Daniel Haglöf
7.3 Mattias Stålknapp
7.9 Philip Forsman
9.1 Patrik Skoog
10.4 Carl Philip Bernadotte

Omkörningar – Topp tio

Mattias Stålknapp är Porsche Carrera Cups omkörningskung hittills i år med i snitt en förbättring på 1.8 platser från sin startposition till målflagg.

Daniel Haglöf är inte långt bakom med 1.7 positioner i snittförbättring per tävling. Längst ned i listan hittar vi Philip Forsman som i snitt tappar 1.4 positioner per tävling.

1.8 Mattias Stålknapp
1.7 Daniel Haglöf
1.0 Linus Ohlsson
0.7 Johan Kristoffersson
0.0 Robin Rudholm
0.0 Oscar Palm
0.0 Patrik Skoog
-0.3 Roar Lindland
-1.1 Carl Philip Bernadotte
-1.4 Philip Forsman

Segrar team

Kristoffersson Motorsport och Xlander Racing är hittills ensamma om att segra i årets mästerskap. Johan Kristoffersson har samlat på sig fem segrar medan Xlander-duon Rudholm och Ohlsson har samlat ihop fyra segrar.

5 Kristoffersson Motorsport
4 Xlander Racing

Pallplatser team

I antalet pallplatser är Xlander Racing-duon överlägsen med 12 pallplatser från årets nio körda tävlingar, tre fler än KMS och nio fler än Bilteknik och IKC.

12 Xlander Racing
9 Kristoffersson Motorsport
3 Bilteknik Motorsport
3 IKC Racing

DNF/DNS team

Westlife Racing har haft en tung första hälft av säsongen med sju brutna tävlingar. Närmast ligger Flash Engineering på fyra, följda av Team Tidö på två.

7 Westlife Racing
4 Flash Engineering
2 Team Tidö
1 Bilteknik Motorsport
1 IPS Motorsport
1 Ebbesson Motorsport
1 PFI Racing
1 MPS Motorsport

Bestraffningar/varningar

Antalet bestraffningar och varningar har hittills i år varit sparsamma. Peter Jervemyr drog på sig två bestraffningar i premiären i Danmark och toppar listan hittills.

2 Peter Jervemyr
1 Arne Jörgensen
1 Daniel Haglöf
1 Carl Philip Bernadotte
1 Sveinung Tinnes-Mork
1 Alexander Haegermark
1 Roar Lindland

Senaste nytt