STCC-slutspurten inleds på Flash Engineerings hemmabana

Postat av Johan Meissner kl 11:02

Han startade STCC, han har fyllt 50, han driver ett av Skandinaviens mest framgångsrika racingteam, han driver Porsche Carrera Cup Scandinavia, han är delägare i utrbytargruppen TTA, han är löpsedelsvan och sist men inte minst så segrar han just nu mest i den svenska kungaklassen STCC. Han heter Jan ”Flash” Nilsson och i helgen tävlar han på Flash Engineerings hemmabana Karlskoga.

– Allt det här motiverar mig. Jag har haft det så här ända sedan jag bestämde mig för att sluta tävla och sålde Volvo-teamet när jag fyllde 45. Man kan säga att det är ett av mina största misslyckanden när jag slutade, allt blev dubbelt så stort efter det, säger ”Flash”.

I helgen väntar början på slutet för STCC 2011. Endast fyra tävlingar återstår av årets säsong och ”Flash” ligger på femte plats i mästerskapet.
– I de sex sista tävlingshelgerna på Karlskoga har jag stått på pallen i hälften med två segrar. Med det kan man nog beteckna att Karlskoga är en av mina favoritbanor. Vad det gäller placeringen i mästerskapet så tittar jag inte på poängen, nu handlar det om att behålla farten som vi har fått upp och ta så mycket poäng som möjligt. Seger är i siktet, säger ”Flash”.

För stallkompis Colin Turkington är Karlskoga ännu en helt outforskad bana. Som extra hjälp inför helgen kör alla STCC-team en testdag på torsdag.
– Det kommer att bli en bra möjlighet för mig att lära mig allt om banan. Jag ser fram emot helgen, speciellt då banan passar BMW:n och att teamet historiskt sett alltid tagit bra resultat här, säger Turkington.

Turkington var den förare i STCC som plockade flest poäng under föregående tävlingshelg i Falkenberg.
– Det fungerade riktigt bra i Falkenberg och ambitionen för helgen är att fortsätta i samma stil. Som Jan säger så ligger fokus på varje enskild tävlingshelg, det är så mycket som fortfarande kan hända i mästerskapet och vi har bra fart i bilen. Vi kan få ett par bra helger och så kan utgångsläget se riktigt bra ut, säger Turkington.

Tidsschema – Karlskoga

Torsdag 11/8
09.00 – Test 1 – STCC
12.00 – Lunch
13.00 – Test 2 – STCC

Fredag 12/8
10.00 – Test 1 – Carrera Cup
12.30 – Test 2 – Carrera Cup
14.05 – Test 3 – STCC
16.10 – Kval – Carrera Cup
17.20 – Kval – STCC

Lördag 13/8
09.40 – Warm up – STCC
11.05 – Race 1 – Carrera Cup
11.50 – Gridshow
13.05 – Race 1 – STCC
14.50 – Race 2 – Carrera Cup
15.35 – Race 2 – STCC

TV-tider – STCC

Viasat Motor
Lördag 13/8
12.30 – Race 1, STCC
14.40 – Race 1, Carrera Cup
15.15 – Race 2, STCC

SVT
Söndag 14/8
16.00 – SVT2

Viktlista – Karlskoga

+40 kilo = 1225 kilo – BMW 320si E90 [6 speed SQ-box]
+40 kilo = 1210 kilo – BMW 320si E90 [5 speed H-box]
+40 kilo = 1210 kilo – Volkswagen Scirocco
+40 kilo = 1205 kilo – Chevrolet Cruze
+40 kilo = 1199 kilo – Volvo C30
+40 kilo = 1190 kilo – Honda Accord
+10 kilo = 1160 kilo – SEAT León TFSi
-20 kilo = 1150 kilo – Volkswagen Scirocco [Kristoffersson]
+10 kilo = 1140 kilo – SEAT León TFSi [Jason Watt]
-10 kilo = 1140 kilo – Alfa Romeo 156
-20 kilo = 1120 kilo – BMW 320i E46

Ytterligare information

Klicka här för biljetter och information om Karlskoga.
Klicka här för information om förare och team i STCC 2011.

Karlskoga för ett år sedan

Race 1:
1 Fredrik Ekblom
2 Patrik Olsson
3 Thed Björk

Race 2:
1 Dick Sahlén
2 Mattias Andersson
3 Thed Björk

Snabbaste varv:
Patrik Olsson – 1:08.020

Pole position:
Fredrik Ekblom – 1:07.176

Senaste nytt