Jan ”Flash” Nilsson lämnar STCC – Kör TTA 2012

Postat av Johan Meissner kl 12:11

Jan ”Flash” Nilsson kör sin sista STCC-tävling någonsin i helgens final på Mantorp Park. Den dubbla STCC-mästaren lämnar sedan mästerskapet och kör nystartade TTA 2012.
– Jag kommer att gå ur bilen på Mantorp med tårar i ögonen, det har varit en fantastisk resa i STCC sedan 1996. Men jag är inte den som tittar bakåt, blickar jag framåt ser det ännu ljusare ut, säger ”Flash”.

”Flash” grundade STCC 1996 och har sedan dess tävlat i samtliga 225 tävlingar utom en på grund av en ryggskada från en krasch på Anderstorp 1999. Sedan 1996 har ”Flash” plockat två titlar, fyra silvermedaljer, 35 segrar, 74 pallplatser, 29 pole positions och 34 snabbaste varv. Helgens final markerar även sista STCC-tävlingen för Flash Engineering, det mest segerrika teamet i STCC:s historia.
– Vi har haft en fantastisk framgångssaga med Flash Engineering i STCC med Volvo och BMW samt förare som Richard Göransson, Mattias Ekström, Rickard Rydell, Robert Dahlgren och Colin Turkington. Nästa år vänder vi nästa blad och jobbar mot nya framgångar, säger ”Flash”.

Nästa år är ”Flash” med som en av grundarna till en ny serie – TTA – tillsammans med de största och mest framgångsrika racingteamen i Sverige: Volvo Polestar Racing, WestCoast Racing och Brovallen Design.
– Just nu upplever vi ett samarbete mellan teamen som ingen trodde skulle vara möjlig. Tillsammans kommer vi att ta nästa viktiga steg framåt för svensk racing, säger ”Flash”.

I det nya mästerskapet tävlar man med helt nya TTA-bilar som drivs av en hybridmotor på över 400 hästkrafter, något som inspirerar ”Flash” att fortsätta och inleda sin 29:e racingsäsong.
– Jag hade bestämt mig för att sluta, men med den nya bilen så är suget tillbaka och jag måste bara fortsätta. Alla de bästa förarna kommer att drabba samman i sportsligt likvärdiga, häftiga och utmanande bilar på de häftigaste banorna i Sverige. Nya TTA går hand i hand med mina värderingar och den organisationen Ren Idrott som jag tillhör. Ren Idrott jobbar hårt för att förändra synen på fusk och osportsliga värderingar. Dessa värderingar är TTA mycket måna om att uppfylla för förarna, teamen och publiken som idag kräver detta, säger ”Flash”.

Av STCC 2011 återstår två tävlingsheat på Mantorp Park och ”Flash” hade en succéhelg senast mästerskapet tävlade där med en monsteruppkörning från sista startruta till fjärde plats i första tävlingen, två snabbaste varv och en överlägsen seger i andra tävlingen.
– Ambitionen är att avsluta min sista STCC-tävling som jag inledde min första STCC-tävling för 15 år sedan – med seger. Vi hade en perfekt bil senast på Mantorp Park och jag kommer bjuda publiken på en ordentlig show även i helgen, den saken är säker, säger ”Flash”.

Stallkompis Colin Turkington planerar även han för en bra show på Mantorp Park och jagar revansch efter vårtävlingens brutna tävling.
– Tyvärr blev jag offer för en krasch senast på Mantorp. Men vi var snabba innan dess och precis som de två senaste tävlingarna så jagar jag pallplats i helgen. Målet är att avsluta säsongen så starkt som möjligt och vi har goda förutsättningar för att göra det, säger Turkington.

Historik – Jan ”Flash” Nilsson – STCC

Titlar: 2 st [13 %]
Segrar: 35 st [16 %]
Pallplatser: 74 st [33 %]
Pole positions: 29 st [19 %]
Snabbaste varv: 34 st [15 %]
Rekord: Flest segrar på rad – 6 st

Historik – Flash Engineering – STCC

Titlar: 3 st [20 %]
Segrar: 63 st [14 %]
Pallplatser: 154 st [35 %]
Pole positions: 48 st [14 %]
Snabbaste varv: 61 st [14 %]
Rekord: Flest segrar, flest pallplatser, flest pole positions, flest snabbaste varv

Fakta om TTA – Touring Car Team Association

TTA skapades 2010 av fyra av Sveriges största och mest framgångsrika racingteam. Teamen har tillsammans tagit sex av sju SM-titlar i standardvagnsracing under senaste sju åren. TTA är en intresseorganisation för elitracingteam och arrangörer i Sverige, där deltagande team och arrangörer blir delägare i mästerskapet.

Biltyp: Touring Cars med enhetschassi
Modell: Alfa Romeo 159, Audi A4, BMW 3-serie, Volvo S60, m.fl.
Motor: V6:a med hybridsystem [KERS]
Effekt: 400+ hästkrafter
Vikt: 1020 kilo

Preliminär kalender – TTA 2012

28/4 – TBA
12/5 – Karlskoga
02/6 – Anderstorp
16/6 – Göteborg – City Race
07/7 – Falkenberg – Västkustloppet
18/8 – Karlskoga – Kanonloppet
01/9 – Anderstorp
15/9 – TBA
29/9 – Göteborg – Grande Finale

Supportklasser – TTA 2012

Swedish GT – Porsche 911, Ferrari 458, Audi R8, mfl.
Trofeo Abarth 500 – Fiat 500
Ginetta G20 Cup – Ginetta G20

Fler supportklasser är under förhandling

Besök www.ttagroup.se för mer information.

Tidsschema – Mantorp Park

Fredag 23/9
14.15 – Test
16.20 – Kval

Lördag 24/9
09.20 – Warm up
11.55 – Gridshow
13.05 – Race 1
15.35 – Race 2

TV-tider – STCC

Lördag 24/9
12.30 – STCC – Viasat Sport
15.15 – STCC – Viasat Sport

Söndag 25/9
17.00 – SVT1

Viktlista – Mantorp

+40 kilo = 1225 kilo – BMW 320si E90 [6 speed SQ-box]
+40 kilo = 1210 kilo – BMW 320si E90 [5 speed H-box]
+40 kilo = 1210 kilo – Volkswagen Scirocco
+40 kilo = 1210 kilo – Volkswagen Scirocco [Kristoffersson, Björk]
+40 kilo = 1210 kilo – Chevrolet Cruze
+40 kilo = 1199 kilo – Volvo C30
+-0 kilo = 1150 kilo – Alfa Romeo 156
-10 kilo = 1140 kilo – Honda Accord
-20 kilo = 1130 kilo – SEAT León TFSi
-20 kilo = 1120 kilo – BMW 320i E46

Mantorp för ett år sedan

Race 1:
1 Mattias Andersson
2 Robert Dahlgren
3 Fredrik Ekblom

Race 2:
1 Tommy Rustad
2 Viktor Hallrup
3 Richard Göransson

Snabbaste varv:
Tommy Rustad – 1:21.762

Pole position:
Mattias Andersson – 1:20.766

Senaste nytt