All statistik från STCC 2011

Postat av Johan Meissner kl 17:35

Flash Engineering har samlat in all statistik från årets STCC-säsong. Här kan ni läsa om vem som har flest pallplatser, vem som har flest snabbaste varv, vem som har blivit bestraffad flest gånger, det team som har brutit flest gånger, med mycket mer.

Totalt har Flash Engineering och de andra teamen kört 18 tävlingar, fler än 6 000 varv och över 1 500 tävlingsmil under säsongen 2011.

Segrar

Tre förare blev ensamma om att ta tre segrar i årets mästerskap, en trio som inkluderar titelrivalerna Rickard Rydell och Fredrik Ekblom. Medan Rydell plockade två segrar i sista hälften av mästerskapet låg Ekblom kvar på tre. Richard Göransson, som missade första delen av säsongen på grund av en krasch i premiären, imponerade stort på Karlskoga-banan med en dubbelseger och klättrade upp till toppen av segerlistan.

3 [3] Fredrik Ekblom
3 [1] Rickard Rydell
3 [1] Richard Göransson
2 [2] Jan ”Flash” Nilsson
2 [0] Tommy Rustad
1 [1] Jason Watt
1 [1] Johan Stureson
1 [1] Mattias Andersson
1 [0] Fabrizio Giovanardi
1 [0] Robert Dahlgren

Andraplatser

Tommy Rustad nådde inte fram till titelfighten men toppar fortsatt listan av flest andraplatser, precis som vid hälften av årets säsong.

4 [3] Tommy Rustad
3 [2] Johan Stureson
3 [1] Colin Turkington
3 [1] Fredrik Ekblom
2 [0] Mattias Andersson
1 [1] Rickard Rydell
1 [1] Tomas Engström
1 [0] Richard Göransson

Tredjeplatser

Fredrik Ekblom är ensam i toppen av flest tredjeplatser med dubbelt så många som närmsta konkurrenter, i form av Colin Turkington, James Thompson, Rickard Rydell, Tomas Engström och Roger Eriksson.

4 [1] Fredrik Ekblom
2 [2] Colin Turkington
2 [2] James Thompson
2 [2] Rickard Rydell
2 [2] Tomas Engström
2 [1] Roger Eriksson
2 [0] Johan Kristoffersson
1 [0] Martin Öhlin
1 [0] Robert Dahlgren

Pallplatser

I antalet pallplatser är Fredrik Ekblom överlägsen med hela tio av 18 möjliga besök. Mästare Rickard Rydell tog titeln trots fyra färre pallbesök och delar andraplatsen över antal pallplatser med Tommy Rustad.

10 [5] Fredrik Ekblom
6 [4] Rickard Rydell
6 [3] Tommy Rustad
5 [3] Colin Turkington
4 [2] Richard Göransson
4 [3] Johan Stureson
3 [1] Mattias Andersson
3 [3] Tomas Engström
2 [2] Jan ”Flash” Nilsson
2 [2] James Thompson
2 [1] Roger Eriksson
2 [0] Robert Dahlgren
2 [0] Johan Kristoffersson
1 [1] Jason Watt
1 [0] Martin Öhlin
1 [0] Fabrizio Giovanardi

Pole positions

I antal pole positions gjorde Rickard Rydell en stark upphämtning i andra halvan av säsongen och utjämnade med Fredrik Ekblom på tre. Resterande pole positions tog Tommy Rustad, två, och Richard Göransson, en, hand om.

3 [3] Fredrik Ekblom
3 [1] Rickard Rydell
2 [1] Tommy Rustad
1 [0] Richard Göransson

Q2

Ingen av förarna i årets mästerskap lyckades ta sig till andra kvalomgången, Q2, i samtliga av årets nio tävlingshelger. Närmast kom tättrion i mästerskapet med Fredrik Ekblom, Tommy Rustad och Rickard Rydell med bara en missad Q2 var. Närmsta förare efter var Colin Turkington med två missade Q2-pass.

8 Fredrik Ekblom
8 Tommy Rustad
8 Rickard Rydell
7 Colin Turkington
6 Patrik Olsson
5 Mattias Andersson
5 Johan Kristoffersson
4 Richard Göransson
4 Johan Stureson
3 Martin Öhlin
2 James Thompson
2 Tomas Engström
2 Robert Dahlgren
2 Michel Nykjaer
1 Jason Watt
1 Roger Eriksson
1 Viktor Hallrup
1 Roger Eriksson
1 Casper Elgaard
1 Thed Björk

Kvalsnitt topp tio

Medan Rickard Rydell var överlägsen i kvalsnittet vid säsongens första hälft, så får Chevrolet-föraren se sig upphunnen av ärkerivalen Fredrik Ekblom. Båda hamnar på 3.4 i kvalsnitt efter säsongens slut, med Tommy Rustad närmast på 4.1. Johan Kristoffersson imponerade i de fem kval han deltog i med fjärde bästa snitt på 4.2.

3.4 [2.4] Rickard Rydell
3.4 [4.0] Fredrik Ekblom
4.1 [3.4] Tommy Rustad
4.2 [N/A] Johan Kristoffersson*
7.0 [6.0] Richard Göransson**
8.3 [8.4] Colin Turkington
8.3 [8.3] Mattias Andersson
8.7 [8.2] Johan Stureson
9.7 [11] Patrik Olsson
12.6 [13] Jan ”Flash” Nilsson

* = Endast deltagit i fem av nio kval
** = Endast deltagit i sju av nio kval

Q1-snitt topp tio

Backar man ett steg i kvalet till första kvalomgången, Q1, så ligger däremot Rickard Rydell kvar i toppen, om än med ett tapp från 1.2 till 2.6 jämfört med säsongens första hälft. Fredrik Ekblom snittar position 3.8 i Q1, något han förbättrar med 0.2 platser i snitt till Q2.

2.6 [1.2] Rickard Rydell
3.8 [4.4] Fredrik Ekblom
4.0 [3.4] Tommy Rustad
6.6 [N/A] Johan Kristoffersson
7.8 [9.8] Patrik Olsson
7.9 [6.0] Richard Göransson
8.1 [7.0] Colin Turkington
8.3 [7.6] Johan Stureson
8.9 [8.9] Mattias Andersson
12.6 [13] Jan ”Flash” Nilsson

* = Endast deltagit i fem av nio kval
** = Endast deltagit i sju av nio kval

Omvänd startordning till race två

Johan Stureson fortsätter i toppen med bäst snitt för startposition till andra tävlingen som avgörs genom att vända på topp åtta av första tävlingen. IPS Motorsport-föraren har i snitt startat från startruta 5.4 i den andra tävlingen, hela 2.2 platser bättre än närmaste konkurrent – Fredrik Ekblom.

5.4 [5.4] Johan Stureson
7.6 [8.4] Fredrik Ekblom
7.9 [6.4] Rickard Rydell
8.1 [6.6] Tommy Rustad
8.6 [7.8] Colin Turkington
9.0 [9.0] Mattias Andersson
9.3 [6.4] Jan ”Flash” Nilsson
9.7 [4.0] Richard Göransson
9.7 [8.5] Tomas Engström
10.2 [8.0] Patrik Olsson

Pole position omvänd startordning

Mattias Andersson är fortsatt den förare som dragit mest nytta av pole position till tävlingshelgernas andra tävling. Alfa Romeo-föraren har lagt beslag på tre av nio pole positions i årets säsong medan ingen annan förare i mästerskapet lyckats ta mer än en.

3 [2] Mattias Andersson
1 [1] Richard Göransson
1 [1] Jan ”Flash” Nilsson
1 [1] Alx Danielsson
1 [0] Roger Eriksson
1 [0] Fabrizio Giovanardi
1 [0] Tommy Rustad

Snabbaste varv

Richard Göransson är bäst på att sätta snabbaste varv under tävlingarna med fem stycken. Mästare Rickard Rydell kommer närmast med fyra, följt av Tommy Rustad och Jan ”Flash” Nilsson.

5 [2] Richard Göransson
4 [2] Rickard Rydell
3 [1] Tommy Rustad
2 [2] Jan ”Flash” Nilsson
1 [1] Johan Stureson
1 [1] Martin Öhlin
1 [1] Fredrik Ekblom
1 [0] Michel Nykjaer

Snittplacering topp tio

Inte helt oväntat så har mästare Rickard Rydell bästa snittplaceringen i årets mästerskap. Chevrolet-föraren har i snitt korsat mållinjen på placering 3.6 i årets 18 tävlingsheat medan Fredrik Ekblom har snittet 4.7. Johan Kristoffersson imponerar åter igen med ett snitt på 3.9 i de tio tävlingsheat som han deltog i av årets säsong.

3.6 [3.6] Rickard Rydell
3.9 [N/A] Johan Kristoffersson
4.7 [4.9] Fredrik Ekblom
6.1 [6.2] Tommy Rustad
6.8 [6.1] Colin Turkington
6.9 [4.3] Richard Göransson
7.1 [6.7] Johan Stureson
8.1 [8.1] Mattias Andersson
8.3 [7.3] Patrik Olsson
9.2 [6.7] Jan ”Flash” Nilsson

Omkörningar

Patrik Olsson är den förare som gjort mest omkörningar i årets mästerskap, tätt följd av Tomas Engström och Jan ”Flash” Nilsson. Totalt sett har Volkswagen-föraren tagit sig upp 2.1 platser per tävling från sin startposition. Längst ned i listan hittar vi, precis som vid hälften av säsongen, Tommy Rustad som i snitt har tappat 0.4 platser per tävling.

2.1 [2.1] Patrik Olsson
2.0 [2.0] Tomas Engström
1.9 [3.0] Jan ”Flash” Nilsson
1.8 [1.9] Colin Turkington
1.6 [0.7] Rickard Rydell
1.4 [1.5] Richard Göransson
0.8 [1.3] Fredrik Ekblom
0.2 [0.2] Mattias Andersson
-0.1 [0.1] Johan Stureson
-0.4 [-1.2] Tommy Rustad

Segrar team

Fyra team toppar listan med flest segrar: Team Biogas.se, Chevrolet Team Sweden, Polestar Racing och WestCoast Racing. Starkaste upphämtningen från hälften av säsongen har Polestar Racing gjort från noll till tre segrar tack vare Tommy Rustad och Robert Dahlgren.

3 [3] Team Biogas.se
3 [1] Chevrolet Team Sweden
3 [0] Polestar Racing
3 [1] WestCoast Racing
2 [2] Flash Engineering
2 [2] IPS/MA:GP
1 [1] Team Bygma
1 [0] Hartmann Racing

Pallplatser team

Team Biogas.se är det team med flest pokaler, tolv, efter årets säsong. Polestar Racing kommer närmast med två färre, följt av Flash Engineering och IPS/MA:GP på delad tredjeplats med sju pallplatser.

12 [5] Team Biogas.se
10 [5] Polestar Racing
7 [5] Flash Engineering
7 [4] IPS/MA:GP
6 [4] Chevrolet Team Sweden
5 [2] WestCoast Racing
3 [3] Seco Tools Racing Team
2 [1] SEAT Dealer Team
1 [1] Team Bygma
1 [0] Hartmann Racing

Snittplacering team

Team Biogas.se visar tydligt anledningen bakom teamtiteln med bäst snittplacering totalt på stallets totalt fyra förare. Fredrik Ekblom, Patrik Olsson, Johan Kristoffersson och Thed Björk har i snitt tagit sig i mål på sjätte plats, 0.9 platser bättre än Volvo Polestar Racings Tommy Rustad, James Thompson, Gabriele Tarquini och Robert Dahlgren.

Rickard Rydells Chevrolet Team Sweden står i stark kontrast där Viktor Hallrup och Michel Nykjaer drar ner snittet till placering 8.7, en placering som slås av hela sex andra team.

6.0 [6.1] Team Biogas.se
6.9 [6.8] Polestar Racing
7.6 [7.3] IPS/MA:GP
8.0 [6.5] Flash Engineering
8.1 [7.6] WestCoast Racing
8.4 [6.6] Seco Tools Racing
8.7 [6.9] Chevrolet Team Sweden
11.0 [9.9] SEAT Dealer Team

DNF/DNS team

WestCoast Racings struliga säsong avspeglar sig med toppen i flest brutna tävlingar. Richard Göransson och Martin Öhlin har tillsammans skrapat i hop sju brutna tävlingar, en bruten tävling mer än Chevrolet Team Sweden.

Av toppteamen är det Flash Engineerings förare Colin Turkington och Jan ”Flash” Nilsson som har klarat sig bäst med ”bara” tre brutna tävlingar.

7 [4] WestCoast Racing
6 [5] Chevrolet Team Sweden
5 [4] Danielsson Motorsport
5 [3] Team Biogas.se
5 [3] SEAT Dealer Team
4 [3] IPS:/MA:GP
4 [1] Polestar Racing
3 [1] Flash Engineering
2 [1] Seco Tools Racing Team
1 [1] Ebbesson Motorsport

Bestraffningar/varningar

Viktor Hallrup fortsätter att toppa den inte så smickrande listan av flest bestraffningar och varningar. Chevrolet-föraren drog på sig fyra bestraffningar i första hälften av säsongen och har fått sällskap i toppen av Tommy Rustad, även han på fyra.

4 [4] Viktor Hallrup
4 [3] Tommy Rustad
3 [2] Roger Eriksson
3 [2] Tobias Johansson
3 [0] Michel Nykjaer
2 [0] Jason Watt
2 [2] Jan ”Flash” Nilsson
1 [1] Rickard Rydell
1 [1] Martin Öhlin
1 [1] Andreas Ebbesson
1 [1] Alx Danielsson
1 [1] Tomas Engström
1 |0] Richard Göransson

Senaste nytt