Händelserik och utmanande tävlingshelg i Anderstorp

Postat av Erik Gustafsson kl 17:40

Tvåa i mästerskapet, med bra fart och viktiga erfarenheter rikare lämnar Flash Engineering och Team Tidö/PWR Racing den småländska mossen efter säsongens andra tävlingshelg. Linus Ohlsson slutade sjua och Mattias Andersson elva.

En händelserik helg med ösregn, utslagen tidtagning på grund av åska och med nya erfarenheter i bagaget. Redan under fredagens testpass började regnet vräka ner och strax därpå slog en åskblixt ut tidtagningssystemet. Som enda förare passade Daniel Haglöf och Robin Rudholm på att samla viktig information om körning i vätan.

Under lördagens kval var Rudholm fältets tredje snabbaste förare, tätt följd av Linus Ohlsson på åttonde.
– Väldigt nöjd med kvalet. Fick en toppenbil och behövde bara två försök för en toppentid, sa Rudholm då.

Mattias Andersson och Haglöf var inte nöjda med sina trettonde- och fjortondeplatser.
– Gjorde en chansning och gick ut tidigt med nya däck. Körde snabbare än någonsin tidigare på banan, men tyvärr var många andra också snabbare än vad vi hade trott. Sen kunde vi inte göra mer utan nya däck, sa Mattias.

I racet tappade Rudholm en placering direkt i starten, men bildade snabbt en klunga med fyra främsta bilarna som skapade en lucka bakåt. Han får dock bestraffning på grund av att hans bil rörde sig innan startögonblicket. Som straff tvingas Rudholm köra genom depån och faller från fjärde till sista plats.
– De höll fältet länge, tyckte jag höll kopplingen still men av ändå rörde sig bilen. Synd då vi hade bra fart och kunde utmana. Efter straffet tog jag i så mycket jag bara kunde, var nära poängplats men fick kast i en av karusellerna och backade ut i sandfållan. Jag får skylla mig själv, mest ledsen för teamet som gjorde ett kanonjobb, säger Rudholm.

Segraren i premiärracet, Linus Ohlsson, startade från åttonde plats och hade bra fart. Han hade en kamp med Thed Björk och lyckade sig till sist ta sig förbi honom, som senare fick punktering.
– Ett långt, tätt och roligt race, men tyvärr utan direkta omkörningsmöjligheter. Däcken slets betydligt mer än i Karlskoga, men bilen kändes bra hela racet. Vi tar poäng och åker härifrån som mästerskapstvåa, säger Ohlsson.

Mattias Andersson var inte nöjd med sin elfteplats, men konstaterar samtidigt att han blir snabbare och snabbare.
– Det var trångt de första kurvorna, passerar Öhlin som senare tar tillbaka platsen. Hamnar i kö bakom långsammare förare och kan inte köra om. Positivt är att vi är snabbare än någonsin och hängde med, synd bara att det inte räckte till poäng, säger Mattias.

Daniel Haglöf startade inte på grund av tekniska problem med differentialen i sin Saab 9-3 TTA.
– En tung helg, fick inte till inställningarna under kvalet och givetvis är det trist att behöva stå bredvid under tävlingen. Men det är inte mycket att göra åt just nu, tar nya tag och siktar på att komma tillbaka med besked till Göteborg om två veckor, avslutar Haglöf.


TTA – Race – Topp 10

1 Fredrik Ekblom Volvo S60 22 varv
2 Robert Dahlgren Volvo S60 +1.838
3 Fredrik Larsson BMW SR +3.207
4 Tommy Rustad Volvo S60 +7.448
5 Richard Göransson BMW SR +8.421
6 Alx Danielsson Citroën C5 +10.363
7 Linus Ohlsson Saab 9-3 +13.598
8 Andreas Ebbesson BMW SR +27.856
9 Stefan Söderberg Citroën C5 +28.442
10 Martin Öhlin BMW SR +29.184

11 Mattias Andersson Saab 9-3 +29.476
15 Robin Rudholm Saab 9-3 DNF
16 Daniel Haglöf Saab 9-3 DNS

Senaste nytt