Uppåt för Lappalainen, Ohlsson och Annervi i Anderstorp

Postat av Flash Engineering kl 17:04

Bakom toppteamen och titelfighten i STCC var det en trio förare vars prestationer stack ut lite extra på Anderstorp Raceway. Joonas Lappalainen erövrade sin första pallplats, Micke Ohlsson hade sin bästa STCC-helg hittills och personbästa blev det även för Marcus Annervi, trots ett misslyckat kval och sista startposition i samtliga tre heat.

Att Joonas Lappalainen skulle finnas med högt upp i resultatlistorna kom inte som någon jätteöverraskning. Den talangfulle finländaren har haft en stigande utvecklingskurva i sin Audi RS3 under hela säsongen och senast i Karlskoga var han nära pallen. Nu kom första podiebesöket i Anderstorp i stället. Lappalainen kvalade femma till alla tre race och efter en fin fjärdeplats i det första heatet fick han kliva upp på pallen tillsammans med Robert Dahlgren och Fredrik Blomstedt i det andra.
Uppföljningen blev inte lika lyckad. Lappalainen bröt det sista heatet, men 27 poäng innebar ändå att han klättrade i tabellen och nu är ”best of the rest”, det vill säga sexa och bäste förare utanför toppteamen PWR Racing – SEAT Dealer Team och Volkswagen Dealer Team.

Tobias Brink försvinner av banan i det andra heatet. Foto: Tony Welam/STCC

Lappalainen passerade märkeskollegan Tobias Brink vars helg i Anderstorp inte alls blev vad han hade hoppats på. Han var inblandad i en kollision i det första heatet där han blev nionde man, bröt det andra tidigt, men tog snabb revansch med en femteplats i det sista.
– Jag kände att jag hade fart att slå mig in i topp fem men marginalerna var inte på min sida i kvalet. Därefter fick jag kämpa för varje poäng i racen, sa Brink vars poängskörd, 12 poäng, som sagt inte räckte för att han skulle hålla Lappalainen bakom sig i tabellen. Inför finalen skiljer dock bara fyra poäng mellan de båda.

 

Lappalainen och Brink skuggas dessutom av Mattias Andersson, Honda Racing Sweden. Östgöten är bara nio poäng bakom finländaren efter en ganska stark prestation i Anderstorp. Andersson styrde sin Honda till sjunde, fjärde och tionde plats i de tre racen.

Mattias Andersson (20) i kampen med Micke Ohlsson (36). Foto: Tony Welam/STCC

– Kvalet var godkänt, vi var precis utanför Q3. Första heatet var okey och det andra var vårt bästa i dag. Där utmanade vi Lappalainen om sista pallplatsen. I det sista hoppades jag att vi skulle kunna fightas om en plats på pallen igen, men lite karambolage där gjorde att vi inte fick med oss de poäng vi hade hoppats på, säger Andersson.

Från Andersson och ner till niondeplacerade Dennis Strandberg är det ett hopp på 30 poäng. För Dennis, som var tillbaka i teamets VW Golf efter att ha stått över i Karlskoga, blev det ingen succécomeback direkt. Efter ett okey kval var han inblandade i incidenter som gjorde honom poänglös i både det första och andra heatet. I det tredje fick han lite upprättelse med en sjätteplats.
– Bra avslut, men nu vill vi ha en pallplats i finalen, säger teamchefen Fredrik Lestrup. Vi åker fort och borde vara längre fram än vad vi är.

Ett kliv framåt – dock inte förbi Strandberg – tog Micke Ohlsson i Småland. Brink Motorsport-förar

Micke Ohlsson. Foto: Tony Welam/STCC

en noterades för sin bästa STCC-helg hittills med avancemang till Q2 och placeringsraden 6-5-9 i racen. Det gav 20 poäng och ett lyft från 13:e till tionde plats i mästerskapet.
– En händelserik och fantastiskt kul helg – och äntligen lite stolpe in för min del, sa Ohlsson och medgav:
– Att jag blev femma i det andra heatet, när ratten stod 25 grader fel, var väl mer tur än skicklighet.
Ohlsson hade något riktigt bra på gång även i det avslutande heatet, men ett litet misstag där gjorde att han tappade flera placeringar och till slut fick nöja sig med nionde plats.

 

Utanför topp tio i tabellen svarade Honda-föraren Marcus Annervi för helgens prestation. Elfte plats i det första heatet, följt av en dubbelåtta, var verkligen imponerande med tanke på att ”Mackan” startade alla tre heat från 19:e och sista statruta.

Marcus Annervi (61). Foto: Tony Welam/STCC

Det var i kvalet som förutsättningarna för ett riktigt toppresultat kraftigt försämrades. Annervis tider ströks eftersom bilen i den tekniska efterkontrollen visade sig vara för låg.
– Växellådan rasade i det andra träningspasset och vi hade panik med att få i en ny till kvalet. När den väl var på plats funkade inte växlingspaddlarna så vi fick börja felsöka. Katastrof! Vi hittade felet, men missade tyvärr att kolla höjden på bilen, säger Annervi.
Från sista startposition bjöd han publiken runt Anderstorp Raceway på stor show. Bara i det tredje och sista heatet körde han om elva bilar! Uppkörningarna och varvtiderna – sexa, sjua, sjua – i de tre heaten visar att hallänningen verkligen fått fart på Hondan. Nu laddar han för en riktigt bra avslutning i finalen på Mantorp Park 15-16 september.

Senaste nytt